Het Chinese merk Leapmotor timmert hard aan de weg. Mede met behulp van het grote Stellantis concern is het inmiddels actief in dertig landen. Het merk kiest Nederland als een van de eerste Europese markten waar de nieuwe B10 wordt getoond. Dat gebeurt volgende week tijdens de EV Experience op Circuit Zandvoort, hét evenement waar bezoekers laagdrempelig kennis kunnen maken met elektrisch rijden. Voor Leapmotor is dit de uitgelezen kans om zich te presenteren aan een kritisch en goed geïnformeerd publiek.
Ruimte en formaat van de Leapmotor B10
De Leapmotor B10 valt in het C-segment voor compacte SUV’s, een felbevochten markt waarin de Volkswagen ID.4, Hyundai Kona Electric en BYD Atto 3 de toon zetten. Met een lengte van 4,51 meter en een wielbasis van 2,74 meter biedt de B10 opvallend veel binnenruimte. De zitbreedte achterin bedraagt 1.400 millimeter en de hoofdruimte komt voor- en achterin uit op ruim een meter. Daarmee profileert de auto zich nadrukkelijk als gezinswagen.
Accu-opties en snellaadcapaciteit
Kopers van de Leapmotor B10 kunnen kiezen uit twee accupakketten:
- 56,2 kWh met een WLTP-actieradius van 361 kilometer
- 67,1 kWh met een WLTP-actieradius van 434 kilometer
Beide varianten ondersteunen 11 kW AC-laden. Bij een snellaadstation kan de B10 met maximaal 168 kW snelladen. Voor deze prijsklasse is dat een redelijk hoge laadsnelheid, wat de auto aantrekkelijk maakt voor wie regelmatig langere ritten maakt.
Prestaties van de Leapmotor B10
De B10 beschikt over een elektromotor met 218 pk en 240 Nm koppel. Daarmee accelereert hij in 8 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 170 km/u. De nadruk ligt duidelijk niet op sportieve prestaties, maar op een soepele en betrouwbare rijervaring in alledaags verkeer.
Interieur en uitvoeringen
Leapmotor brengt de B10 in twee varianten naar Nederland.
- LIFE: standaard uitgerust met panoramadak, 18-inch lichtmetalen wielen, elektrisch zonnescherm en een volledig pakket rijhulpsystemen.
- DESIGN: voegt daar ECO-lederen bekleding, sfeerverlichting en elektrisch verstelbare, verwarmbare en geventileerde voorstoelen aan toe.
Beide uitvoeringen zijn voorzien van een 14,6-inch centraal display, een moderne interface met over-the-air updates en uitgebreide ADAS-functies.
Prijs en concurrentie B10
Met een vanafprijs van € 27.995 positioneert Leapmotor de B10 bijzonder scherp in de markt. Daarmee is de auto aanzienlijk goedkoper dan de meeste concurrenten in het C-segment. Alleen modellen als de MG ZS EV en de BYD Dolphin benaderen dit prijsniveau, maar die zijn kleiner of minder krachtig. Voor gezinnen die elektrisch willen rijden zonder in te willen leveren op ruimte of laadsnelheid kan de B10 dus een interessant alternatief zijn, terwijl ze dan nog steeds over een heel behoorlijke actieradius beschikken.
Uitdagingen voor Leapmotor in Europa
De Leapmotor B10 combineert scherpe prijzen met royale ruimte en een opvallend snelle laadinfrastructuur. Daarmee heeft het model de juiste ingrediënten om op te vallen in het overvolle C-segment. Of Nederlandse automobilisten ook daadwerkelijk voor het nieuwe merk kiezen, zal de komende tijd blijken.
Want ondanks de aantrekkelijke prijs en specificaties blijft er een uitdaging: merkbekendheid. Leapmotor is in Europa nog relatief onbekend en dat roept vragen op over restwaarde en service. Met meer dan 700 verkoop- en servicepunten wereldwijd heeft het merk wel de infrastructuur om vertrouwen te winnen.
Het feit dat Leapmotor in Europa via veel Stellantis-dealers wordt aangeboden, zal daar zeker bij helpen. Nederland, met zijn hoge EV-penetratie en uitgebreide laadinfrastructuur, fungeert daarbij als een van de testmarkten.