De Japanse autofabrikant Mazda, die op dit moment nog slechts één volledig elektrisch model in het programma heeft, heeft besloten om de elektrificatie van zijn modellengamma te versnellen. Mazda wil dat tegen 2030 een kwart van zijn modellen een volledig elektrische aandrijving heeft. Alle andere modellen zullen gedeeltelijk geëlektrificeerd zijn en dus een (plug-in) hybride aandrijflijn krijgen.
Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture
Mazda wil tussen 2022 en 2025 een reeks nieuwe voertuigen introduceren op basis van een nieuwe architectuur, genaamd ‘Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture’. In bovenstaande afbeelding is deze als plug-in hybride (PHEV) geconfigureerd. Volgens de Japanners is deze geschikt voor “dwars gemonteerde krachtbronnen in onze kleinere voertuigen en in langs gemonteerde krachtbronnen in onze grote voertuigen”. Mazda wil op basis van deze architectuur verschillende elektrificatie-oplossingen aanbieden om “tegemoet te komen aan de verschillende behoeften van de klant, de milieuvoorschriften en de infrastructuur voor energieopwekking op elke markt”.
De reeks nieuwe voertuigen omvat vijf hybride modellen, vijf plug-in hybrides en drie volledig elektrische modellen. Deze zullen “hoofdzakelijk in Japan, Europa, de VS, China en de ASEAN-landen” op de markt komen. Bij de hybride modellen zal Mazda overigens ook van de beproefde hybride technologie van Toyota gebruik maken.
Elektrisch platform
Voor de volledig elektrische voertuigen zal Mazda later ook een eigen platform ontwikkelen. Dat platform moet tussen 2025 en 2030 de basis vormen voor elektrische voertuigen van verschillende groottes en carrosseriestijlen.
Klimaatneutraal
De centrale doelstelling van Mazda’s op de weg naar klimaatneutraliteit blijft de vermindering van de CO2-uitstoot voor elk individueel voertuig. De woordvoerder van Mazda’s Europese hoofdkantoor in het Duitse Leverkusen benadrukt dat de Japanse autofabrikant daarom niet alleen op elektrificatie focust. Het Japanse bedrijf blijft ook efficiënte verbrandingsmotoren ontwikkelen, waaronder de e-Skyactiv X-unit alsmede nieuwe zescilinder-in-lijn benzine- en (!) dieselmotoren.
Hernieuwbare brandstoffen
Dat komt ook omdat Mazda vaart gaat zetten achter de van hernieuwbare brandstoffen en natuurlijk ook het gebruik daarvan. In Japan is Mazda bijvoorbeeld betrokken bij diverse gezamenlijke onderzoeksprojecten en studies van de industrie, de academische wereld en overheidsinstanties om de verspreiding van biobrandstoffen uit microalgen te bevorderen. In Europa trad Mazda in februari van dit jaar als eerste autofabrikant toe tot de eFuel Alliance.
Mazda Co-Pilot autonome rijtechnologieën
Naast de elektrificatie van het modellengamma kondigt Mazda ook aan dat men in de toekomst autonome rijtechnologieën in de voertuigen wil integreren. De eerste fase van het autonome rijsysteem – de Mazda Co-Pilot 1.0 – wil men vanaf 2022 in de eerste Mazda’s introduceren.
Mobility as a Service
Verder omvat de nieuwe strategie van de Japanse autofabrikant ook de ontwikkeling van softwaretechnologieën voor Mobility as a Service-toepassingen. Daartoe werkt de relatief kleine Japanse fabrikant samen met andere Japanse autofabrikanten als Suzuki, Subaru, Daihatsu en Toyota. Het gemeenschappelijke doel is het opstellen van technische standaardspecificaties voor de volgende generatie on-board communicatieapparatuur.