De Europese line-up van Leapmotor wordt opnieuw uitgebreid. Ditmaal met de B03X, een compacte SUV in het B-segment welke in China als A10 wordt gepresenteerd. Het is het eerste voertuig op het nieuwe wereldwijde A-platform van de Chinese fabrikant, een platform dat Stellantis in Europa wil inzetten om het elektrische B-segment sneller betaalbaar te maken. Daarmee krijgt de markt er niet alleen een nieuwe compacte SUV bij, maar vooral een model dat veel nadruk legt op slimme ruimte, software en waarschijnlijk ook een volwassen actieradius.
Nieuw platform voor B03X, duidelijke missie
De Leapmotor B03X is ontwikkeld als compacte SUV met een lengte van iets boven 4,2 meter, een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,6 meter. De wielbasis is met ruim 2,6 meter opvallend lang voor dit segment. Volgens de fabrikant moet de auto daarmee een veel ruimere binnenruimte bieden dan gebruikelijk in het B-segment.
Het nieuwe A-platform waarop de B03X staat, vormt de basis voor de internationale ambities van Leapmotor. Voor Stellantis is dat relevant: het platform is ontworpen voor ruime binnenmaten, volledige OTA-ondersteuning en integratie van geavanceerde assistentiesystemen. Hierdoor krijgt de B03X eigenschappen die normaal niet in het lagere prijssegment te vinden zijn.
LFP-accu met tot 500 km CLTC
De fabrikant noemt een actieradius van tot 500 kilometer volgens de Chinese CLTC-norm, dankzij een LFP-accu met hoge energiedichtheid. Europese WLTP-cijfers volgen later, maar als de verhouding vergelijkbaar is met andere Chinese modellen, ligt een WLTP-waarde tussen de 350 en 400 kilometer voor de hand. Daarmee zou de B03X in de praktijk een bovengemiddelde range bieden voor een compacte EV-SUV, zeker in dit (lagere) prijssegment.
Over laadvermogens doet Leapmotor nog geen uitspraken. Het is wel bevestigd dat het platform geschikt is voor volledige OTA-updates van aandrijflijn, assistentiesystemen en infotainment. Dat wijst op een vrij moderne elektronica-architectuur, maar of de auto op 400 of 800 volt draait, wordt nog niet benoemd.
Rijhulpsystemen als onderscheidend element
De B03X wordt door Leapmotor omschreven als een “smart premium long-range SUV”, waarbij vooral de nadruk ligt op software. De auto krijgt door-to-door-assistentie, een AI-cockpit en een volledig OTA-systeem dat in de loop van de levensduur extra functies moet kunnen activeren.
Het is precies die combinatie – veel assistentie, een relatief grote actieradius en compacte afmetingen – waarmee de fabrikant drie traditionele bezwaren in deze klasse wil doorbreken: klein hoeft niet basic te zijn, premium hoeft niet duur te worden, en compacte buitenmaten hoeven niet te leiden tot een klein interieur.
Leapmotor focust ook op ruimte
De dimensionering van de B03X laat zien dat Leapmotor prioriteit heeft gegeven aan interieurruimte. Een lange wielbasis in een relatief kort koetswerk is gunstig voor beenruimte en bagage. En hoewel nog geen bagageliter is vrijgegeven, is duidelijk dat de auto gebruikmaakt van een korte vooroverhang en een relatief recht kofferdeksel, beide bedoeld om het praktische volume te vergroten.
De uitstraling is bewust volwassen gehouden. De B03X staat op 18-inch wielen, heeft semi-verzonken deurgrepen en een daklijn met ‘floating roof’-effect. Voor de Europese markt komt er keuze uit zes carrosseriekleuren en een herkenbare lichtsignatuur die Leapmotor omschrijft als een subtiele “smile”.
Voor wie is de Leapmotor B03X bedoeld?
Leapmotor noemt twee groepen kopers die de B03X moeten aanspreken: huishoudens die een tweede elektrische auto zoeken met voldoende actieradius, en bestuurders die met een beperkt budget overstappen van een compacte benzineauto naar een eerste EV en geen ruimte willen inleveren.
In Europa krijgt het model daarnaast een strategische rol. Voor Stellantis vormt de B03X een logisch instapmodel onder de grotere B10 en C10, dat via bestaande dealerkanalen makkelijk uitgerold kan worden. Het B-segment is bovendien een van de weinige delen van de EV-markt waar de vraag nog stevig groeit, juist omdat veel modellen qua prijs nog boven de drempel zitten. Leapmotor heeft met de T03 nog een kleinere elektrische stadauto, maar met name in het B-segment zitten de grootste kansen.
Prijs en beschikbaarheid: nog veel onduidelijk
Hoewel in China een richtprijs richting 10.000 tot 12.000 euro wordt verwacht, komt de prijs Europa logischerwijs veel hoger uit. Het doel blijft echter duidelijk: onder de ongeveer 28 mille kostende B10 blijven en een scherpe positie innemen tegenover auto’s als de Opel Frontera Electric, Citroën ë-C3 Aircross en de recent op de markt gekomen Renault 4 E-Tech Electric. Daarom verwachten wij een vanafprijs van zo’n € 25.500 voor de B03X.
Wanneer de B03X precies in Europa verschijnt, maakt Stellantis later bekend. Wel is duidelijk dat het model nadrukkelijk bedoeld is voor meerdere Europese markten, waaronder Nederland.
Tussen verwachting en werkelijkheid
De Leapmotor B03X wordt gepresenteerd als compacte SUV met ruim interieur, moderne software en een voor dit formaat en prijsklasse bovengemiddelde actieradius. Dat is veelbelovend, maar een deel van de technische gegevens moet nog worden ingevuld. Met name de WLTP-waarde, laadsnelheden en uiteindelijke prijs bepalen of de B03X in Europa kansrijk zal zijn.
Met de B03X zou Leapmotor, net als met de B10, wel eens met meer dan alleen scherpe prijzen kunnen scoren. Het merk mikt op volwassen techniek in een segment dat daar traditioneel spaarzaam mee omgaat. Als de Europese uitvoering die belofte waarmaakt, kan dit een van de opvallendste nieuwkomers van 2026 worden.


