Het is nog niet veel merken gelukt om binnen twee maanden meer dan 30.000 elektrische auto’s te verkopen. Maar dat is General Motors nu zowaar wel gelukt. Ooit was GM de grootste autofabrikant ter wereld, maar ook een van de meest traditionele merken. Heel langzaam is het bedrijf, flink ingekrompen na een grote reorganisatie, met een grote omwenteling bezig en gaat het zich steeds meer op elektrische auto’s focussen. Niet in Europa, waar het concern nog amper actief is, maar wel in Amerika en Azië.
Het concern heeft wereldwijd de nodige samenwerkingsverbanden en joint ventures. In China bijvoorbeeld, waar het samen met SAIC de joint venture SAIC-GM-Wuling Automobile Co heeft. En onder de merknaam Wuling brengt het de Hongguang Mini uit. Deze kleine elektrische stadsauto wordt in China aangeboden voor 28.800 yuan. Dat is omgerekend ongeveer 3.750 euro. Een uiterst scherpe prijs. En dat leidde tot een groot succes. Het bedrijf noteerde in de eerste vijftig dagen meer dan 30.000 bestellingen geplaatst. Iets wat lang niet iedere autofabriek lukt.
De Wuling Hongguang Mini kost slecht 3.750 euro
Natuurlijk is het niet zo heel erg moeilijk om succes te hebben als je een auto aanbiedt die beduidend goedkoper dan de concurrentie is. Maar ook in een markt als China worden er behoorlijk hoge eisen gesteld en verwachten de kopers het nodige. De koper van de Wuling Hongguang Mini krijgen een elektrisch stadsautootje met een lengte van 2,91 meter en een breedte van 1,49 meter.
De topsnelheid van iets meer dan 100 kilometer per uur is meer dan voldoende voor een dergelijk stadsautootje. De actieradius hangt af van de gekozen accuconfiguratie en ligt tussen de 120 en 170 kilometer. Hoewel dat weinig lijkt, is het in de praktijk meer dan voldoende voor de meeste Chinese stadsbewoners en forensen. Helaas ligt de actieradius wel onder de 200 kilometer die de Chinese regering als eis voor de aankoopsubsidie stelt.
Verder geeft fabrikant SAIC-GM-Wuling Automobile Co op de Hongguang Mini acht jaar of 120.000 kilometer garantie.
Verkoopsucces
De Wuling Hongguang Mini is dus een schot in de roos gebleken. En dit autootje zorgde daarmee voor een gedenkwaardig feit. In augustus was Tesla namelijk voor het eerst niet het buitenlandse bedrijf met de meest verkochte elektrische auto’s in China. Dat was Wuling, met de Hongguang Mini. We hebben het hier uiteraard over volstrekt verschillende automodellen maar het toont wel aan dat ook een merk als Tesla niet onaantastbaar is. En General Motors kan zo’n succesje goed gebruiken. De verkoopcijfers van GM zijn de afgelopen jaren flink gedaald. Ook in China, waar de omzet ten opzichte van 2018 met ongeveer vijftien procent is gedaald.