Vorige week werden de prijzen voor ‘das Goldene Lenkrad’ (het Gouden Stuurwiel) uitgereikt. Deze prijzen behoren tot de meest prestigieuze prijzen in de hele auto-industrie. Het aandeel elektrische auto’s onder de prijswinnaars was dit jaar groter dan ooit.
Zoals altijd leidde de weg naar de overwinning door twee gevallen. Ten eerste waren de lezers van de tijdschriften Auto Bild en Bild am Sonntag aan de beurt. Ze mochten op hun favoriete nieuw uitgebrachte auto’s stemmen en zo bepalen welke drie auto’s er in iedere categorie werden genomineerd. Er zijn in totaal 12 categorieën. Daarna heeft een jury van vooraanstaande deskundigen, bestaande uit journalisten, coureurs en autodeskundigen testritten met de genomineerde auto’s gemaakt op de DEKRA-Lausitzring. Alle finalisten werden uitgebreid getest volgens de criteria van het bekende Auto Bild testschema. Gezien het grote aantal genomineerden is er dus heel wat gereden. Uiteindelijk kwamen de volgende winnaars uit de bus:
- Kleine auto: Opel Corsa-e*
- Compacte auto: Audi A3 Sportback
- Kleine SUV: Ford Puma 1.0
- Medium SUV: Polestar 2*
- Grote SUV: Kia Sorento 1.6
- Medium SUV plug-in hybride: VW Tiguan eHybride
- Hybride middenklasse/hogere klasse: BMW 330e
- Sportwagen: Porsche Taycan*
Hier waren dus een groot aantal elektrische auto’s bij. We hebben ze gemarkeerd met een sterretje. Aangezien de uitslag bepaald is door én het publiek én een vakjury, blijkt eens te meer dat elektrische auto’s tegenwoordig absoluut algemeen geaccepteerd worden en ook qua rijeigenschappen absoluut niet onder doen. Onderstaand een aantal korte samenvattingen van de mening van de jury:
Mooiste auto van het jaar: Porsche Taycan
Dat elektriciteit groen kan zijn, dat wist de jury al. Maar dat elektriciteit de dingen ook mooi maakt, is iets nieuws voor ons. In het begin was het ontwerp van elektrische auto’s meer gericht op het nieuwe type aandrijving, en vaak een beetje afwijkend. De Porsche Taycan bewijst dat een elektrische auto ook mooi kan zijn. In de ogen van de lezers is de eerste volledig elektrische Porsche het mooiste ontwerp van alle nieuw uitgebrachte auto’s aan das Goldene Lenkrad. En de concurrentie was allesbehalve makkelijk, met onder anderen de Ferrari SF90 Stradale en Aston Martin Vantage Roadster.
Innovatie van het jaar: Lexus UX 300e
De 54,3 kWh accu zou de Lexus UX 300e een bereik van maximaal 400 kilometer moeten bieden. Omdat het vaak de simpele dingen zijn die mensen overtuigen komt de innovatie van 2020 niet van een Silicon Valley meesterbrein, maar van een simpele belofte voor de toekomst. Lexus geeft namelijk een garantie van een miljoen kilometer (of tien jaar) op de accu van zijn eerste volledig elektrische auto, de UX 300e. Met een bereik van 400 kilometer zou dat ongeveer 2500 oplaadcycli inhouden. Moederbedrijf Toyota profiteert bij deze Lexus uiteraard van de ervaring van meer dan 15 miljoen hybride voertuigen. Een dergelijke belofte schept veiligheid en vertrouwen in een technologie die dringend vertrouwen nodig heeft. De tweede plaats in deze categorie ging naar de zelfherstellende banden van Goodyear, de derde plaats naar de supersnelle lader van ABB.
Beste kleine auto: Opel Corsa-e
Elektrische mobiliteit op zijn best, dat is volgens de jury de Opel Corsa-e. De aandrijving in de nieuwe Corsa-e combineert emissievrij rijden met veel rijplezier. Dit wordt mogelijk gemaakt door een vermogen van 100 kW/136 pk en een maximum koppel van 260 Newtonmeter vanuit stilstand. Met een bereik tot 337 kilometer volgens de WLTP-cyclus1 is de kleine elektrische auto prima geschikt voor dagelijks gebruik. In 30 minuten kan de 50 kWh accu tot 80 procent worden opgeladen dankzij het DC-laadvermogen van 100 kW. De standaarduitrusting van het instapmodel is behoorlijk uitgebreid en omvat bijvoorbeeld een automatische klimaatregeling met afstandsbediening, elektrische parkeerrem, het sleutelloze startsysteem “Keyless Start”, een Apple CarPlay en Android Car-compatibele multimedia-radio met 7-inch kleurenaanraakscherm, OpelConnect-diensten en een volledig digitale cockpit.
Beste medium SUV: Polestar 2
Zweden is volgens de jury altijd goed geweest voor grote verrassingen en de Polestar 2 is de volgende. Met de Polestar 2 wint een absolute buitenstaander, waarmee slechts weinigen hebben gehouden. De volledig elektrische nieuwkomer uit Göteborg is eigenlijk meer een cross-over dan een SUV maar hij overtuigt over de hele linie. Voor dagelijks gebruik is hij minder praktisch dan een echte SUV, zijn sterke punten liggen duidelijk bij de duurzaamheid, de connectiviteit en de aandrijving. Qua krachtontwikkeling en acceleratie scoort de Polestar zelfs meer punten dan de pittige Cupra Formentor, waarvan het sportieve concept de jury volledig heeft overtuigd – waarschijnlijk ook omdat het niet ten koste gaat van het comfort. Het nieuwe, ambitieuze merk heeft met succes een goede balans gevonden tussen de meest belangrijke eigenschappen.