Voor gezinnen die elektrisch willen rijden zonder concessies, biedt Citroën nu een alternatief dat comfort, bereik en rust combineert. De ë-C5 Aircross is geen gadget-SUV, maar een doordachte gezinsauto die inspeelt op wat veel overstappers écht zoeken: ruimte, rust, voorspelbaarheid en vertrouwen. Hij is leverbaar met 73 of 97 kWh-accu, goed voor 520 tot 680 km WLTP-actieradius.
Waar veel merken mikken op design of sportiviteit, kiest Citroën nadrukkelijk voor gebruiksmogelijkheden en comfort. De ë-C5 Aircross biedt een ontspannen rijervaring, met comfortabele stoelen, een stille aandrijflijn en praktische functies die aansluiten bij het gezinsleven. Geen hightech spektakel, wel alles wat je nodig hebt – en niets dat afleidt.
Riante actieradius voor de Citroën ë-C5 Aircross – tot bijna 700 km
De elektrische Citroën zal verkrijgbaar zijn in twee varianten: de Standard Range (73 kWh, 520 km WLTP) en de High Range (97 kWh, 680 km). In de praktijk mag je – afhankelijk van rijstijl, weer en route – rekenen op 420 tot 550 km. Daarmee zit hij in dezelfde categorie als de Skoda Enyaq, VW ID.4 en Peugeot E-3008. Voor wie niet elke dag honderden kilometers rijdt, is zelfs de basisversie uiteraard al ruim voldoende.
Het opladen is prima in orde in deze nieuwe Citroën: 11 kW AC en 160 kW DC voor beide varianten. De tripplanner houdt rekening met verkeer, hellingen en laadstations, en ChatGPT is geïntegreerd voor de nodige spraakgestuurde hulp. Vanaf 2026 ondersteunt de ë-C5 Aircross ook V2L (Vehicle-to-Load), waarmee je externe apparaten van stroom (230 volt) kunt voorzien.
Praktisch en doordacht
Het interieur is duidelijk ontworpen voor gezinnen: vlakke vloer, hoge instap, verstelbare rugleuningen en meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. De achterbank zit comfortabel, ook voor lange volwassenen. De bagageruimte varieert van 565 tot 1668 liter – groot genoeg voor nagenoeg iedere gezinsvakantie.
Citroën heeft ook goed nagedacht over indeling en gebruik. Opbergvakken, USB-C-aansluitingen en een slimme armsteun maken het dagelijks gebruik praktisch. Alles lijkt gericht op comfort en gemak, zonder onnodige poespas.
Citroën ë-C5 Aircross: comfort boven alles
De ë-C5 Aircross maakt indruk met zijn rijcomfort. De vering met Progressive Hydraulic Cushions® dempt oneffenheden effectief, zonder week aan te voelen. In combinatie met de stille aandrijving en comfortabele Advanced Comfort-stoelen ontstaat een ontspannen rijervaring, ook op langere ritten.
Het interieur sluit aan op deze rust. Geen overdaad aan schermen, wel een overzichtelijk dashboard met verticaal Waterfall Touchscreen, een intuïtieve interface en een instelbaar Head-Up Display. Voor wie dagelijks met kinderen rijdt of vaak lange stukken aflegt, is dit geen luxe, maar gewoon prettig.
Wat biedt de Citroën ë-C5 Aircross, en wat niet?
Verwacht in de ë-C5 Aircross geen extra krachtige vierwielaandrijving, of sprinttijden waar je van achterover slaat. Maar hij levert wel precies datgene waar veel gezinnen behoefte aan hebben: rust, ruimte, comfort, bereik en voorspelbaarheid. Dat maakt hem niet de meest spectaculaire auto in zijn klasse, maar misschien wel een van de meest praktische.
In vergelijking met concurrenten als de Enyaq, E-3008 en ID.4 biedt hij misschien iets minder sportiviteit, maar wel meer comfort en rust. En dat maakt de ë-C5 Aircross best een interessant alternatief voor gezinnen.
De prijzen zijn nog niet bekend, maar Citroën mikt op het middensegment – waarmee hij interessant kan zijn voor particuliere én zakelijke rijders.