In de Battery Price Survey 2019 die Bloomberg New Energy Finance (BNEF) deze week publiceerde, staat de prijzen van accucellen het afgelopen jaar flink zijn gedaald. Ze kosten nu gemiddeld $156 per kWh, maar liefst 13% minder dan in 2018. Bovendien spreekt BNEF de verwachting uit dat de prijzen van accucellen nog verder zullen dalen. BNEF verwacht dat de gemiddelde prijs per kWh over drie jaar mogelijk al de 100 dollar zal aantikken.
Grootafnemers betalen nog minder voor accu’s
Voor de goede orde: de bovenstaande prijzen zijn de gemiddelde industrieprijzen. Dat zijn dus de prijzen die de accuproducenten aan hun klanten doorberekenen. De echte grootafnemers, zoals bijvoorbeeld Tesla en Volkswagen, betalen dankzij het enorme volume dat zij afnemen soms al op een prijs van $ 100 per kWh. Deze prijzen zijn wel gebaseerd op celniveau. De prijs voor een accupakket schommelt dan rond de $140/kWh.
Elektrische autos straks amper duurder dan fossiele autos
BNEF schat in dat als de prijsdaling inderdaad doorzet en er tegen 2023 een prijs van $100/kWh wordt bereikt, dat we een punt hebben bereikt waarop elektrische autos amper duurder zijn dan autos met een verbrandingsmotor. De exploitatiekosten van elektrische autos zijn vanwege de lage energie- en onderhoudskosten vaak al lager. Als de prijsdaling van elektrische autos nog even doorzet, dan zijn de totale eigendomskosten van volledig elektrische autos lager dan die van voertuigen met verbrandingsmotor. Dan wordt het dus niet alleen voor zakelijke rijders (waar de lage bijtelling een belangrijke rol speelt) maar ook voor particulieren aantrekkelijk om voor een elektrische auto te kiezen.
Prijs ook afhankelijk van nikkelgehalte accu
De accus van elektrische autos bevatten steeds minder kobalt. Maar dat kobalt, dat voor de kathoden wordt gebruikt, wordt vervangen door nikkel. En nikkel is een materiaal waarvan je de aanvoer niet zomaar kunt vergroten. Een elektrische auto bevat op dit moment gemiddeld bijna 40 kilo nikkel. Als dat aandeel stijgt en het aantal elektrische autos ook voortdurend stijgt, is er behoorlijk wat meer nikkel nodig. De hoeveelheid hoogwaardig nikkel die nu voor EVs nodig is, vormt al een behoorlijk deel van de jaarlijkse nikkelproductie. Als er steeds meer nodig is, zal de prijs van nikkel behoorlijk gaan stijgen.
Andere technologien
Omdat onderzoekers voortdurend op zoek zijn naar andere, meer milieu- en mensvriendelijke grondstoffen voor accus zullen we in de toekomst niet alleen van accus met nikkel afhankelijk zijn. Er worden op dit moment diverse andere accutechnologien ontwikkeld. Voor accucellen met de LPF-technologie wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van materialen waarvan er meer dan genoeg zijn.