De korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto’s wordt iets geleidelijker afgebouwd dan eerder gepland. Volgens de plannen in het Belastingplan 2026 profiteren rijders van emissievrije personenauto’s tot en met 2028 van 30% korting, in 2029 nog 25%. Daarna is het voordeel voorbij: vanaf 2030 betalen EV-rijders het volledige tarief.
Wegenbelasting elektrische auto 2026: wat verandert er?
Tot en met 2025 geldt een royale korting van 75% op de wegenbelasting. Het kabinet wil dat vanaf 2026 trapsgewijs terugschroeven.
Voorgestelde korting mrb emissievrije personenauto’s
Onderstaand een tabel die de wijzigingen in de korting op de wegenbelasting voor emissievrije auto’s (dus ook elektrische) verduidelijkt.
Jaar | Huidige korting op MRB | Voorgestelde korting |
2025 | 75% | 78% |
2026 | 25% | 30% |
2027 | 25% | 30% |
2028 | 25% | 30% |
2029 | 25% | 25% |
Vanaf 2030 | 0% | 0% |
Het voorstel moet nog door de Tweede en Eerste Kamer, maar we kunnen verwachten is dat het pakket wordt aangenomen.
Hoogte wegenbelasting elektrische auto van 2026 tot na 2029
De cijfers maken duidelijk wat de verhoging betekent voor de portemonnee.
- Een compacte EV van 1.400 kilo kost in 2025 zo’n €200 per jaar. In 2026 loopt dat op naar circa €550, in 2029 naar ruim €600.
- Een middelgrote EV van 1.800 kilo komt in 2025 uit op €250 tot €300. Vanaf 2026 stijgt dat bedrag naar rond de €700, en in 2029 naar ruim €750.
De korting maskeert dus vooral hoe snel de belastingdruk stijgt.
Geen korting meer voor PHEV’s en elektrische bestelauto’s
Voor plug-in hybrides met ≤ 50 g CO₂/km geldt in 2025 nog 25% korting, maar die regeling stopt per 2026. Hetzelfde geldt voor elektrische bestelauto’s: zij vallen vanaf 2026 onder het volle tarief. Daarmee wordt het verschil met emissievrije personenauto’s steeds groter.
Waarom wordt de wegenbelasting voor elektrische auto’s aangepast?
De motorrijtuigenbelasting is ook voor elektrische auto’s gebaseerd op het gewicht. Omdat elektrische auto’s door hun accu zwaarder zijn, zou de belasting zonder korting hoger uitvallen dan bij een vergelijkbare benzineauto. Met de tijdelijke verhoging naar 30% korting wil het kabinet voorkomen dat EV-rijders al in 2026 zwaarder worden belast dan benzinerijders. Uiteindelijk is het doel: vanaf 2030 één gelijk tarief voor alle aandrijflijnen.
Kritiek: onzekerheid voor automobilisten
Brancheorganisaties zien weinig in dit lapwerk. De RAI Vereniging en BOVAG benadrukken dat automobilisten gebaat zijn bij voorspelbaarheid. Met de hogere mrb, het wegvallen van aanschafsubsidies en het gelijktrekken van de bijtelling vanaf 2026 wordt elektrisch rijden volgens hen juist minder aantrekkelijk.
Daarbij komt dat ook brandstofauto’s duurder worden: de accijnskorting loopt af en het Europese ETS2-systeem kan de literprijs met tientallen centen verhogen. De fiscale druk neemt dus voor álle automobilisten toe.
Wat betekent dit voor de EV-rijder?
Voor wie een elektrische auto koopt of leaset, is het verstandig te rekenen met de tarieven vanaf 2026 en 2029. Aanbieders van private en operational lease zullen de stijgende belasting conform hun voorwaarden doorberekenen, en ook de provinciale opcenten zorgen voor wat verschillen tussen regio’s.
Voor zakelijke rijders komt daar de hogere bijtelling vanaf 2026 bij. Het totaalplaatje maakt duidelijk dat kostenbewust plannen steeds belangrijker wordt.
Van volledige korting naar een beetje, tot helemaal niets meer
De feiten zijn helder: nadat elektrische rijders de afgelopen jaren hebben kunnen profiteren van 100% korting en dit jaar nog 75%, zal de korting uiteindelijk naar nul toe gaan. Eerst een tijdelijke verzachting met 30% en 25%, daarna volgt een definitieve afbouw. Voor de EV-rijder betekent dat een fors hogere lastenpost. Hoe zwaar die weegt, hangt ook af van besluiten van een volgend kabinet en de ontwikkeling van energie- en brandstofprijzen.