Met de introductie van de Mitsubishi Eclipse Cross EV brengt het Japanse merk na zestien jaar stilte op EV-gebied zijn eerste volledig elektrische SUV naar Europa. eind dit jaar komt namelijk de nieuwe Eclipse Cross, een midsize SUV. Het model komt uit de fabriek in Douai (Frankrijk), samen met de Renault Scenic E-Tech, en richt zich op het populaire C-segment. Het is de eerste BEV van Mitsubishi sinds de i-MiEV, die ooit als pionier de markt opging.
Accu van 87 kWh geeft de Eclipse Cross tot 600 kilometer actieradius
De Eclipse Cross wordt in eerste instantie geleverd met een 87 kWh accu, goed voor een WLTP-actieradius van maximaal 600 kilometer. In 2026 volgt een kleinere, goedkopere variant. De elektromotor levert 160 kW (218 pk) en 300 Nm koppel, waarmee de SUV in 8,4 seconden naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid haalt van 170 km/u. Dankzij een watergekoeld accupakket, standaard warmtepomp en PTC-verwarming blijft de actieradius ook in de winter stabiel.
Opladen met 22 kW AC en 150 kW DC
Een belangrijk pluspunt voor de Nederlandse markt: de Eclipse Cross ondersteunt standaard 22 kW AC-laden. Daarmee benut hij publieke laadpalen optimaal, zodat je onderweg minder bent aangewezen op snelladers. Na een middagje shoppen, visite of museumbezoek kun je met een volledig opgeladen accu naar huis. CCS snelladen kan met maximaal 150 kW. Dan is de accu in circa 30 minuten van 10 tot 80 procent op te laden.
Interieur en ruimte Eclipse Cross
Met 4,47 meter lengte, 1,86 meter breedte en 1,57 meter hoogte valt de SUV in de middenklasse (C-segment). De bagageruimte bedraagt 478 liter, oplopend tot 1670 liter met neergeklapte achterbank. Binnenin combineert Mitsubishi praktische materialen met opvallende luxe. Er is ook een panoramadak met elektrochromatisch glas, 48 instelbare kleuren voor de ambient lighting en een digitale cockpit met een 12,3” infotainmentscherm. Google Built-in zorgt voor navigatie, een keur aan apps en over-the-air updates.
Veiligheid in de Eclipse Cross EV: rijhulpsystemen en accubescherming
De Eclipse Cross krijgt tot twintig rijhulpsystemen mee. MI-Pilot combineert adaptieve cruisecontrol met rijstrookcentrering, waardoor de auto semi-autonoom op snelwegen kan rijden. Achteruitrijden wordt ondersteund met automatische noodremfunctie. Zeven airbags zijn standaard, net als een systeem dat bij een ongeval de hoogvolt-accu pyrotechnisch ontkoppelt. Voor hulpdiensten is er een speciale blusopening in de accubehuizing.
Garantie omvat 8 jaar dekking op accu en auto
Mitsubishi koppelt de komst van zijn elektrische SUV aan een uitgebreid serviceaanbod. Naast 8 jaar of 160.000 km accugarantie is er een fabrieksgarantie van vijf jaar, plus drie jaar verlengde dekking onder voorwaarden. Roest wordt twaalf jaar lang afgedekt. Daarmee kiest Mitsubishi duidelijk voor zekerheid als verkoopargument.
Eclipse Cross gaat concurrentie aan met Scenic E-Tech, Ariya en ID.4
Met de Eclipse Cross EV betreedt Mitsubishi een fel bevochten segment, waar modellen als de Renault Scenic E-Tech, Nissan Ariya, Volkswagen ID.4 en Kia EV6 domineren. Technisch gezien voegt de auto weinig nieuws toe, maar het merk onderscheidt zich met een combinatie van standaard 22 kW AC-laden, een uitgebreide garantie en Europese productie. Voor Nederlandse rijders die veel publiek laden, kan dit model daardoor een rationeel alternatief zijn.
Mitsubishi verkoopt met de Eclipse Cross niet zozeer originaliteit, maar betrouwbaarheid en bruikbaarheid — en juist dat kan in dit segment doorslaggevend zijn.