De onthulling van Xiaomi’s tweede elektrische auto, de YU7, vond vorige week plaats in China. Maar pas nu begint duidelijk te worden hoe serieus deze SUV genomen moet worden. Waar veel Chinese merken hun debuut maken met modellen die het vooral goed doen op beurzen, levert Xiaomi een auto af die direct productierijp is – en opvallend compleet. Geen nichemodel, geen gimmick: de YU7 is een rechtstreekse aanval op gevestigde namen als de Tesla Model Y.
Prestaties Xiaomi YU7 zijn redelijk indrukwekkend
De Xiaomi YU7 is een forse SUV van vijf meter lang, met een wielbasis van drie meter. Daarmee is hij ruimer dan de Model Y en gericht op comfort én prestaties. De topversie, de YU7 Max, beschikt over vierwielaandrijving, luchtvering, actieve demping en een accupakket van 101,7 kWh. De actieradius bedraagt volgens de Chinese CLTC-norm maximaal 835 kilometer – omgerekend komt dat neer op ongeveer 640 tot 670 km in WLTP-termen. Snelladen gaat met 800 volt-techniek in een kwartier van 10 tot 80 procent.
Ook de prestaties zijn opvallend: 0 naar 100 km/u in 3,23 seconden. Daarmee is de YU7 sneller dan veel sportieve EV’s en ook sneller dan de Tesla Model Y Performance. Toch profileert Xiaomi zich minder op snelheid, en juist meer op luxe, afwerking en hightech voorzieningen.
Interieur Xiaomi YU7 met focus op rust en technologie
Binnenin valt vooral de rust op. Geen speelse gadgets, maar een strak dashboard met een breed HyperVision-scherm dat informatie projecteert, vlak onder de voorruit. Een centrale touchscreen ontbreekt uiteraard niet.
De middenconsole is functioneel en strak, de stoelen zijn elektrisch verstelbaar en bieden zelfs massage. Xiaomi gebruikt OEKO-TEX-gecertificeerde stoffen en Nappa-leder – niet vanzelfsprekend in deze prijsklasse. De leuningen van de voorstoelen en achterstoelen kunnen verder achterover worden gezet, om een dutje tijdens een laadpauze te kunnen doen. Helaas laten de achterover gekantelde voorstoelen geen ruimte over voor mensen op de achterbank, omdat er dan geen beenruimte is.
Al met al geeft de Xiaomi YU7 een luxe indruk die doet denken aan de hogere middenklasse of het premium segment. Alles ademt doordachtheid: van de afwerking tot de schermlogica. Duidelijk een stapje hoger dan Tesla.
Vergelijking: Xiaomi YU7 tegenover Tesla Model Y
Xiaomi YU7 Max | Tesla Model Y Long Range | |
Accu | 101,7 kWh (800V) | 78 kWh (400V) |
Actieradius (realistisch) | 640–670 km (WLTP inschatting) | 533 km WLTP |
Acceleratie 0-100 km/u | 3,23 s | 5,0 s |
Laadtijd 10-80% | ±15 min | ±25 min |
Prijs (China/EU-omgerekend) | €43.000 | vanaf €48.990 |
Op papier overklast de YU7 de Model Y in vrijwel alle opzichten, behalve beschikbaarheid. De Xiaomi is voorlopig alleen in China leverbaar en heeft nog geen Europese typegoedkeuring. Er is geen laadinfrastructuur of servicenetwerk, en dus ook geen zekerheid voor Europese kopers.
Komt de Xiaomi YU7 ook naar Europa?
Xiaomi heeft al aangegeven wereldwijde ambities te hebben, en werkt met toeleveranciers die aan Europese standaarden kunnen voldoen. Ook zegt men al bezig te zijn met de voorbereidingen voor een wereldwijde verkoop. Toch is er nog geen concrete aankondiging voor een Europese marktintroductie.
Wat we wél zien: de SU7 sedan (tegenhanger van de Tesla Model 3) is in China al een verkoopsucces, en de wachttijden lopen daar flink op. Ondanks het feit dat Xiaomi de productiecapaciteit meerdere keren verhoogde moet je bijna een jaar wachten op een Xiaomi SU7. De YU7 zal naar verwachting net zo’n aantrekkingskracht hebben.
Voor nu blijft het dus afwachten of we die YU7 hier ook gaan zien – maar dat deze SUV interessant is voor de Europese markt, dat staat wel vast. De prijs-prestatieverhouding is dusdanig scherp dat gevestigde merken zich moeten voorbereiden. Want áls Xiaomi komt, dan komt het ook echt, en doen ze geen half werk. En dan is het niet alleen Tesla dat zich zorgen moet maken.