Peugeot doet iets bijzonders: het GTi-label keert terug, en dit keer hangt het aan een volledig elektrische uitvoering. De nieuwe Peugeot e-208 GTi is niet zomaar een optisch sportpakket, maar het eerste elektrische model dat volledig onder regie van Peugeot Sport is ontwikkeld. Met 280 pk, een aangepaste ophanging, sperdifferentieel en high-performance banden mikt het merk op liefhebbers van compacte rijdynamiek. Tegelijk wil Peugeot laten zien dat een sportieve EV ook in het dagelijks gebruik een volwaardige keuze kan zijn.
Elektrische GTi keert terug: wat belooft Peugeot?
De e-208 GTi is meer dan een verwijzing naar de iconische 205 GTi. Onderhuids is het een volledig herzien model. Het platform is afkomstig van de e-208, maar Peugeot Sport paste vrijwel elk relevant onderdeel aan. De motor, een M4+-variant, levert 280 pk en 345 Nm. Daarmee sprint de e-208 GTi in 5,7 seconden naar 100 km/u. Het onderstel ligt 30 mm lager, de spoorbreedte is vergroot, en de banden komen van Michelin (Pilot Sport Cup 2). Remmen gebeurt met 355 mm schijven voor, voorzien van vierzuiger remklauwen.
Is de e-208 GTI met 280 pk en een sperdifferentieel ook bruikbaar in de stad?
Prestaties zijn één ding, dagelijks gebruik een ander. De e-208 GTi is voorzien van een 54 kWh-accu van CATL, waarmee een WLTP-bereik tot 350 km haalbaar is. Dat is fors, zeker voor een auto met deze prestaties. De elektromotor is identiek aan de variant in de e-308, maar in dit geval specifiek afgesteld voor snelle respons en sportieve beleving. Dankzij het geïntegreerde sperdifferentieel is de tractie in bochten merkbaar beter dan bij de reguliere e-208 – iets wat ook in natte of winterse omstandigheden voordeel oplevert.
Opladen en gebruiken: wat betekent GTi in de praktijk?
De auto is compatibel met een 7,4 kW omvormer (al kan dat voor de Nederlandse markt ook wel eens 11 kW worden), waarmee hij thuis of aan de openbare laadpaal in 4 uur en 40 minuten volledig oplaadt. Snelladen kan met 100 kW DC, waarmee het accupercentage van 20 naar 80 procent stijgt in minder dan 30 minuten. De e-208 GTi beschikt over V2L-functionaliteit (Vehicle-to-Load), waarmee bijvoorbeeld een e-bike opgeladen kan worden via de auto zelf. Voor dagelijks gebruik zijn er bovendien slimme functies via de MyPeugeot-app, waaronder klimaatvoorbereiding, laadplanning en route-optimalisatie op basis van de actieradius.
Interieur en uitrusting Peugeot e-208 GTi: sportiviteit met comfort
Binnenin zijn de verwijzingen naar de 205 GTi duidelijk zichtbaar. Rode veiligheidsgordels, sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, Alcantara op stuur en middenconsole, en rode accenten in het dashboard zorgen voor een uitgesproken sfeer. Het digitale instrumentarium heeft GTi-specifieke weergaven en de ambient verlichting staat standaard op rood – al zijn er ook andere kleuren beschikbaar. Het audiosysteem past zich aan op de acceleratie en simuleert motorfeedback, indien gewenst.
Het infotainmentsysteem is gebaseerd op Peugeot i-Connect, inclusief TomTom-navigatie, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en stembediening via “OK Peugeot”.
Uitrustingsniveau en positionering in de markt
Peugeot positioneert de e-208 GTi duidelijk als topmodel binnen de e-208-lijn. Er is voorlopig maar één uitvoering, standaard voorzien van alle comfort- en assistentiesystemen die Peugeot biedt. Vergeleken met de MINI Cooper SE (218 pk) of de Abarth 500e (155 pk) heeft de e-208 GTi meer vermogen, betere rijdynamiek en meer actieradius. Wat hij straks gaat kosten, is nog niet bekend, maar naar verwachting ligt de prijs rond de €45.000 tot €50.000.
De Peugeot e-208 GTi is een nicheproduct dat gewoon klopt
Met de e-208 GTi betreedt Peugeot een grotendeels onontgonnen markt: die van compacte, elektrische hot hatches. Het model mikt op liefhebbers van sportief rijden, zonder het dagelijkse gebruik uit het oog te verliezen. De afwerking is hoogwaardig, de prestaties serieus, en de actieradius bruikbaar. Daarmee is de e-208 GTi niet alleen een knipoog naar het verleden, maar ook een reëel alternatief voor wie elektrisch wil rijden zonder aan rijplezier in te boeten.