Er is dit jaar ongeveer negentig miljoen beschikbaar voor de aanschafsubsidie voor elektrische autos voor particulieren. Daarvan is medio maart ongeveer de helft vergeven. Een goed teken, want dat betekent dat steeds meer particulieren voor een elektrische auto kiezen. Die subsidie geldt als particulieren een elektrische auto met een nieuwprijs van maximaal 45.000 kopen of leasen via private lease.
Steeds meer betaalbare elektrische autos op de markt
De RAI Vereniging en de BOVAG hebben de verkopen van elektrische personenautos in 2021 onder de loep gelegd. Uit hun analyse blijkt dat het aandeel particulier in de EV-registraties vorig jaar 21 procent bedroeg. Dit aandeel was in de periode 2015 tot en met 2019 nog maar 12 procent.
Volgens de BOVAG en RAI Vereniging is de groei vooral te danken aan de invoering van de particuliere aanschafsubsidie. Ook is de consumentenacceptatie van elektrisch rijden fors toegenomen. Maar uiteraard speelt ook het gestaag stijgende aanbod van betaalbare nieuwe en gebruikte elektrische autos een rol.
In 2016 bedroeg de gemiddelde prijs van een volledig elektrische auto nog ruim 79.000,-. Die is inmiddels gezakt naar gemiddeld 51.000,- in 2021. Tussen 2013 en 2018 was het luxe segment autos dominant in de registraties van elektrische autos. Tegenwoordig zijn vooral de middenklasse C- en D-segmenten heel populair. Vorig jaar was ruim drie kwart (78%) van de nieuw geregistreerde elektrische autos afkomstig uit het C- of D-segment. De top-3 van de meest verkochte elektrische autos bestond vorig jaar zelfs volledig uit autos uit het C-segment: de Skoda Enyaq iV, de Kia e-Niro en de Volkswagen ID.4.
Verwachtingen voor dit jaar en de komende jaren
Men verwacht dat er dit jaar nog meer betaalbaardere modellen worden gentroduceerd. Dat zal ook de komende jaren het geval zijn. Daardoor zal de particuliere EV-markt nog verder groeien. Ook kunnen particulieren sinds het begin van dit weer gebruik maken van een aankoopsubsidie. Vorig jaar was het subsidiepotje voor nieuwe elektrische autos al heel snel op. Daardoor steeg het aandeel particuliere registraties in de eerste twee maanden van 2022 zelfs naar 56 procent. Er werden in de eerste twee maanden van dit jaar in totaal 6.741 nieuwe elektrische autos geregistreerd (zakelijk en particulier). Vorig jaar waren dat er in diezelfde periode nog 2.375 autos. Het aantal is dus meer dan verdubbeld.
De bijna 43 miljoen euro subsidie die er voor nieuwe elektrische autos is aangevraagd, betekent dat er dit jaar al bijna 13.000 nieuwe elektrische autos aan particulieren zijn verkocht. Ook is er al voor ruim negen miljoen subsidie voor een gebruikte elektrische auto aangevraagd, goed voor ruim 4.700 autos. De Nederlandse particulieren hebben dit jaar dus al zon 17.000 elektrische autos gekocht.
Subsidie essentieel voor behalen klimaatdoelen
Uiteraard stimuleert de subsidie ook de overgang naar elektrisch rijden, wat voor Nederland noodzakelijk is om de klimaatdoelstellingen te behalen. De RAI Vereniging en BOVAG hebben al eerder – samen met ANWB, VNA en Natuur en Milieu - een autobelastingplan gepresteerd. Hierin stelt men voor om via hervorming van de autobelastingen de aangescherpte Europese klimaatdoelen te behalen. Deze omvatten onder andere 55 procent minder uitstoot voor 2030. Hierbij is het belangrijk dat de nieuwverkoop voor zakelijk en particulier gebruik tot 2030 gestimuleerd blijft worden en dat de export van deze autos beperkt wordt. Zo ontstaat er de komende jaren een gezonde tweedehands markt in Nederland. Op die manier wordt elektrisch rijden voor nog meer particulieren betaalbaar en kan er meer CO2-winst worden behaald.