Kia heeft de Nederlandse prijzen onthuld van de volledig elektrische EV4. De Kia EV4 is aanvankelijk alleen verkrijgbaar als hatchback, met keus uit vijf uitvoeringen en een vanafprijs van € 37.695. Daarmee positioneert Kia zich midden in het compacte EV-segment, maar met een opvallend rijke standaarduitrusting. De sportieve EV4 Fastback volgt niet veel later, met een vanafprijs van € 39.295.
Keuze uit vijf uitvoeringen en twee accupakketten
De Kia EV4 komt naar Nederland met een herkenbare opbouw in uitrustingsniveaus: Air, Plus, Plus Advanced, GT-Line en GT-PlusLine. De eerste drie zijn leverbaar met keuze uit twee accupakketten: een standaardversie van 58,3 kWh en een grotere 81,4 kWh long-range accu. Bij de topmodellen is de long-range standaard.
De WLTP-actieradius varieert van 435 km tot 625 km. Alleen de Fastback komt daar nog bovenuit: dankzij een gestroomlijnd silhouet en lage luchtweerstand haalt die tot 633 km. Alle uitvoeringen beschikken over 11 kW AC-laden en snelladen met circa 30 minuten laadtijd van 10 tot 80%.
Air: scherpe prijs, complete uitrusting
De instapversie van de Kia EV4 is de Air. Deze is met € 37.695 scherp geprijsd, zeker gezien de standaarduitrusting. Denk aan adaptieve cruise control, stoel- en stuurverwarming, dual zone climate control, parkeersensoren rondom en een 29 inch panoramadisplay met navigatie en Kia Live Services. Deze uitvoering gebruikt het 58,3 kWh accupakket, met tot 435 km actieradius. De long-range versie kost € 3.500 extra.
Luxe en techniek vanaf de Plus
De EV4 Plus (€ 39.495) voegt dodehoekassistentie, kruisende verkeerswaarschuwing en draadloos opladen toe. Ook is deze uitvoering voorbereid op V2X-toepassingen en voorzien van Digital Key 2.0. Vanaf € 41.695 volgt de Plus Advanced, met onder meer 19 inch velgen, vegan lederen bekleding, Harman Kardon audio en een elektrisch verstelbare stoel. Beide modellen zijn met de grote accu verkrijgbaar.
Kia EV4 GT-Line en GT-PlusLine alleen als long-range
De GT-Line en GT-PlusLine zijn uitsluitend leverbaar met de 81,4 kWh accu. De GT-Line (€ 47.395) biedt extra rijhulpsystemen, GT-styling, LED Matrix-verlichting en V2L-adapter. Het topmodel, de GT-PlusLine (€ 49.595), voegt stoelventilatie, relaxstoelen, een head-up display en een 360° camera toe. Ook zijn extra comfortmodi beschikbaar voor stilstand, zoals Rest Mode en Theatre Mode.
Uitvoering | Accupakket | WLTP-bereik | Vanafprijs |
Air | 58,3 kWh | tot 435 km | € 37.695 |
Air (long-range) | 81,4 kWh | tot 625 km | € 41.195* |
Plus | 58,3 kWh | tot 435 km | € 39.495 |
Plus (long-range) | 81,4 kWh | tot 625 km | € 42.995* |
Plus Advanced | 58,3 kWh | tot 435 km | € 41.695 |
Plus Advanced (long) | 81,4 kWh | tot 625 km | € 45.195* |
GT-Line | 81,4 kWh | tot 625 km | € 47.395 |
GT-PlusLine | 81,4 kWh | tot 625 km | € 49.595 |
*meerprijs van € 3.500 t.o.v. standaard accu
Ook een zakelijke variant: GT-Line Business Edition
Voor de zakelijke rijder biedt Kia de EV4 GT-Line Business Edition aan. Deze uitvoering heeft een fiscale waarde van € 41.700 en een bijtelling van circa € 230 netto per maand in 2025, mits nog dit jaar geregistreerd. Hij is standaard voorzien van het grote accupakket, 19 inch velgen, verwarmbare stoelen en privacy glass. Prijs: € 42.695.
Leveringen vanaf september 2025
Met deze positionering combineert Kia een modern ontwerp, ruime actieradius en rijke uitrusting – zonder extreme prijskaartjes. De hatchbackversie van de Kia EV4 wordt gebouwd in Slowakije en is daardoor relatief snel leverbaar. De productie is inmiddels gestart en de eerste exemplaren worden tegen het einde van de zomer bij Nederlandse dealers verwacht. De Fastback, die in Zuid-Korea wordt geproduceerd, volgt kort daarna.