Een elektrische auto met 650 pk is in 2025 niet zo heel bijzonder meer. Wat de Hyundai Ioniq 6 N wél bijzonder maakt, is hoe hij die cijfers inzet. Geen geforceerde krachtpatserij, maar een doordacht geheel dat stuurt, vertraagt, koelt en laadt alsof er serieus is nagedacht over gebruik – op én naast het circuit.
De Ioniq 6 N is het tweede volwaardige sportmodel van Hyundai’s N-divisie, na de al eerder gelanceerde Ioniq 5 N. De basis – de verfijnd gestroomlijnde Ioniq 6 – is gebleven, maar vrijwel elk onderdeel is aangescherpt. De wielophanging is nieuw, de accukoeling geavanceerder, en zelfs de software voor regeneratief remmen is herschreven.
Techniek Ioniq 6 N nodigt uit tot écht rijden
Met 448 kW aan vermogen (609 pk) – en tijdelijk zelfs 478 kW (650 pk) via de N Grin Boost – accelereert de 6 N in 3,2 seconden naar de 100 km/u. Toch draait het niet om die sprint. De auto is gebouwd voor herhaalbaarheid: dus geen eenmalige piek, maar constante prestaties dankzij slimme koeling en accuvoorverwarming.
De ophanging is aangepast met stroke sensing ECS-dempers en een verlaagd rolcentrum, waardoor de auto minder overhelt in bochten. De vierzuiger remmen vóór (400 mm) en speciaal voor dit model ontwikkelde Pirelli-banden (275/35 R20) versterken het onderstelgevoel.
Specificatie | Gegevens |
Vermogen (boost) | 478 kW (650 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 3,2 sec |
Accu | 84,0 kWh |
Laadtijd 10–80% | ca. 18 min (bij 350 kW) |
Banden | 275/35 R20 Pirelli P-Zero 5 |
Remmen (v/a) | 400 mm / 360 mm |
Topsnelheid | 257 km/u |
Actieradius | Nog niet bekendgemaakt |
De Hyundai Ioniq 6 N biedt een andere vorm van beleving
Wie verwacht dat een EV stil, afstandelijk en voorspelbaar moet zijn, komt bedrogen uit. Hyundai monteerde onder meer N e-Shift, waarmee de auto schakelmomenten nabootst inclusief koppelonderbreking, en N Active Sound+, dat via speakers rijgeluid genereert in verschillende modi.
Dat klinkt artificieel, en dat Ãs het ook – maar het doel is betrokkenheid. Zeker in combinatie met het instelbare koppel, de driftmodus en de schakellampen in het interieur ontstaat er een rijervaring die opvalt binnen het EV-segment. Je hoeft het niet te gebruiken, maar het kán.
Â
Laadt als een Hyundai, rijdt als een N
Ondanks alle hardware en software voor performance is dit nog steeds een Ioniq. Dat betekent: laden van 10 naar 80% in ca. 18 minuten bij 350 kW, goede zitpositie, een functioneel interieur met heldere schermen en doordachte ergonomie. Er zijn drie regeneratieniveaus, een TPMS Custom Mode (voor bandenspanning) en instellingen die ook op woon-werkverkeer zijn gericht.
Hyundai’s engineers benadrukken dat dit geen showcar is. Alles is erop gericht om het volledige potentieel van een elektrische aandrijflijn bruikbaar te maken, zonder de gebruikswaarde van een sedan overboord te gooien. De Ioniq 6 N is wat dat betreft geen compromis, maar een extra dimensie.
De concurrentie van de Hyundai Ioniq 6 N
De Ioniq 6 N richt zich op een segment waar de lat hoog ligt. Tesla’s Model 3 Performance blijft de norm in rechte lijn, Polestar mikt op verfijning en balans met zijn 2 BST. Hyundai positioneert zich daar net naast, met nadruk op beleving en afstelling.
In vergelijking met de Ioniq 5 N voelt de 6 N compacter, scherper en meer gefocust. De lagere daklijn en andere gewichtsverdeling dragen daar fysiek aan bij, maar ook de afstelling van de software en onderstelcomponenten is voelbaar anders. Waar de 5 N bruut en onstuimig is, biedt de 6 N net wat meer controle – en daardoor misschien zelfs meer vertrouwen.