Volkswagen heeft twee officiële teaserbeelden vrijgegeven van een nieuwe compacte elektrische SUV. Het model – dat vermoedelijk ID.2X zal heten – wordt komende week als concept gepresenteerd op de IAA Mobility in München. De productieversie volgt naar verwachting in 2026 en wordt gepositioneerd als toegankelijk elektrisch alternatief in het razend populaire SUV‑B segment.
SUV-variant van de toekomstige ID.2
De ID.2X is technisch nauw verwant aan de eerder aangekondigde ID.2 hatchback. Best wel bijzonder dat er nu al een variant wordt aangekondigde van een model dat nog niet eens in productie is. Volkswagen is kennelijk met een inhaalslag bezig.
Beide modellen staan – net als de eveneens aangekondigde VW ID.1 – op het MEB Entry-platform, door de Volkswagen Group ontwikkeld voor kleinere elektrische auto’s met voorwielaandrijving. Visueel onderscheidt de ID.2X zich van de ID.2 hatchback met een hogere carrosserie, kortere overhangen en een meer uitgesproken SUV-profiel. De nadruk ligt op overzicht, instapgemak en praktische bruikbaarheid voor dagelijks gebruik.
Deel van bredere EV-strategie
Volkswagen werkt aan een reeks betaalbare elektrische modellen. Naast deze SUV zijn ook de ID.2 hatchback en een nog kleiner model – voorlopig ID.Every1 genoemd – in ontwikkeling. De bedoeling is om elektrisch rijden bereikbaar te maken voor een veel grotere groep consumenten, zonder in te leveren op VW’s merkidentiteit of praktische bruikbaarheid. CEO Thomas Schäfer:
“Als we serieus zijn over de elektrificatie van Europa, dan moeten we modellen bouwen die ook écht gekocht kunnen worden. De ID.2X is daarin een belangrijke stap.”
Nauwe verwantschap met Skoda Epiq
Maar Volkswagen is niet het enige merk binnen de Volkswagen Group dat aan betaalbare elektrische modellen werk. Zo krijgt de ID.2X ook gezelschap van een concurrerend model: de Skoda Epiq. Ook dit model staat op het MEB Entry-platform en verschijnt in 2026. Hoewel techniek, formaat en aandrijflijn grotendeels overeenkomen, kiest Skoda voor een wat meer uitgesproken, functionele benadering. Denk aan slimme interieurindeling en eenvoud in bediening, terwijl Volkswagen meer inzet op herkenbaarheid en merktrouw. Beide modellen worden geproduceerd in Spanje, in de Volkswagenfabriek in Pamplona. Het zal ons overigens niet verbazen als er over een tijdje ook een Audi Q2 e-tron wordt aangekondigd.
Twee accupakketten, tot 450 kilometer bereik
Volgens voorlopige informatie zal de ID.2X verkrijgbaar zijn met twee accupakketten
- Een basisversie met een capaciteit van circa 38 kWh, goed voor zo’n 300 kilometer actieradius (WLTP)
- Een grotere uitvoering met circa 58 kWh, voor een bereik tot 450 kilometer
Hij is uiteraard voorzien van een Type 2-aansluiting voor AC-laden, en CCS voor DC-snelladen. Dat laatste kan waarschijnlijk met een snelheid tot 125 kW, waarmee de grotere accu in circa 25 minuten tot 80% bijgeladen kan worden.
Verwachte prijs onder de €30.000
Volkswagen mikt op een vanafprijs van circa €30.000, afhankelijk van uitvoering en accupakket. Daarmee positioneert de ID.2X zich min of meer naast de ID.3 en boven de ID.2. De auto komt daarmee in beeld voor een brede doelgroep: van jonge gezinnen tot zakelijke rijders die zoeken naar een compacte EV zonder premiumprijs.
De productieversie van de ID.2X wordt in 2026 verwacht. Of het definitieve model ook daadwerkelijk ID.2X zal heten, is nog niet bevestigd.