Toyota, de Japanse autofabrikant die bekend staat om zijn pionierswerk op het gebied van hybride en waterstoftechnologieën, heeft altijd een unieke visie gehad op de toekomst van elektrische mobiliteit. Ondanks hun terughoudendheid ten aanzien van volledig elektrische voertuigen, heeft Toyota’s recente aankondiging van een doorbraak in solid-state accutechnologie de indruk gewekt dat men nu toch een nieuwe koers inslaat.
Hybride, waterstof én volledig elektrisch
Toyota’s geschiedenis in de context van elektrisch rijden is er altijd een van innovatie en anticipatie geweest. Met hun baanbrekende werk op het gebied van hybride technologie met de Prius en hun inspanningen voor waterstofaandrijvingen met de Mirai, heeft Toyota altijd de grenzen van de technologie opgezocht.
De ‘normale’ volledig elektrische aandrijving heeft Toyota slechts schoorvoetend, naar lijkt vooral onder druk van de markt, geaccepteerd. Pas toen de markt voor elektrische auto’s goed op stoom was, ging men over tot een ‘elektrisch offensief’ dat nog maar net gestart is. Het eerste model, de Bz4x, waarvan hierboven het platform is afgebeeld, is pas sinds kort in productie.
Met de nieuwe doorbraak in solid-state accutechnologie lijkt Toyota echter een volgende, grote stap richting de volledig elektrische voertuigen te willen zetten.
Veelbelovend, maar nog niet klaar voor serieproductie
Solid-state accu’s hebben, in tegenstelling tot conventionele lithium-ion accu’s die vloeibare of polymeer elektrolyten gebruiken, vaste elektrolyten tussen de polen. Dit biedt een aantal voordelen, waaronder hogere energiedichtheden, kortere laadtijden en verbeterde veiligheid. Maar de uitdagingen bij de ontwikkeling van deze technologie, met name op het gebied serieproductie, hebben de implementatie in productieauto’s tot op heden belemmerd.
Mogelijk grote impact op transitie
Toyota beweert nu dat het deze uitdagingen heeft overwonnen. Volgens de Japanse autofabrikant heeft het bedrijf niet alleen een methode ontwikkeld om solid-state accu’s in grote aantallen te kunnen produceren, maar ook om dit efficiënter en goedkoper te kunnen doen. Deze doorbraak zou niet alleen de ervaring van het rijden met een elektrische auto kunnen veranderen, maar kan ook een aanzienlijke impact hebben op de transitie naar elektrisch rijden.
Met een geschatte actieradius van 1.200 kilometer en een laadtijd van slechts 10 minuten, zouden solid-state accu’s de zogenaamde ‘range anxiety’ kunnen verminderen en de laadtijden aanzienlijk kunnen verkorten. Ook zijn deze accu’s een stuk veiliger dan de huidige Li-Ion accu’s.
Nog weinig bekend
Hoewel de doorbraak van Toyota veelbelovend is, is er ook nog steeds heel veel onbekend. Toyota heeft bijvoorbeeld nog geen specifieke details vrijgegeven over de prestaties van hun solid-state accu’s, noch over de exacte methoden die ze hebben gebruikt om de productie-uitdagingen te overwinnen. Bovendien, hoewel de beloofde voordelen indrukwekkend zijn, moeten ze nog worden bevestigd in real-world tests en toepassingen.
Niettemin is de aankondiging van Toyota erg interessant, omdat deze een grote impact op de toekomst van elektrisch rijden kan hebben. Toyota heeft overigens ook aangekondigd dat de eerste modellen met de nieuwe accu’s over twee jaar, dus in 2023, beschikbaar zullen zijn.
Afwachten
In de komende jaren zullen we ongetwijfeld meer horen over solid-state accu’s en hoe ze de ervaring van het rijden in een elektrische auto transformeren. Voor nu is het echter afwachten om te zien hoe de beloften van Toyota zich zullen vertalen naar de realiteit van de productie en het gebruik ervan in elektrische auto’s.
De transitie naar elektrisch rijden is niet alleen een kwestie is van het vervangen van benzine- en dieselauto’s door elektrische varianten, maar ook van het voortdurend verbeteren en evolueren van de technologieën die deze voertuigen aandrijven. Toyota’s recente aankondiging is daar een mooi voorbeeld van.