Tesla heeft in China een opvallende aanpassing doorgevoerd aan de Model 3. De elektrische sedan wordt daar weer geleverd met een conventionele richtingaanwijzerhendel. De terugkeer van het klassieke bedieningsonderdeel volgt op aanhoudende kritiek van gebruikers op de ‘hendelloze’ stuurbediening van de Highland-update. Of de wijziging aan de Tesla Model 3 ook naar Europa komt, is vooralsnog onduidelijk – maar de discussie is losgebarsten.
Model 3 was ‘hendelloos’ sinds de Highland-upgrade en facelift
Sinds de facelift van de Model 3 – intern bekend als ‘Highland’ – kiest Tesla voor een minimalistisch stuur zonder fysieke hendels. Richtingaanwijzers, grootlicht, ruitenwissers en zelfs de rijrichting worden bediend via knoppen op het stuur of via het touchscreen. Die aanpak sluit aan bij Tesla’s streven naar eenvoud, maar stuitte op kritiek van gebruikers die de fysieke feedback en directe bediening misten.
Met name in druk stadsverkeer of op rotondes blijken de aanraakgevoelige knoppen niet altijd intuïtief of snel genoeg. Zeker bij onverwachte situaties kan dat verwarring of vertraging veroorzaken. Ook in Europa klonken vergelijkbare bezwaren, al bleef concrete actie vooralsnog uit.
Chinese Tesla Model 3 krijgt weer een hendel – ook achteraf
In China komt Tesla daar nu op terug. Nieuwe exemplaren van de Model 3 worden daar standaard geleverd met een fysieke richtingaanwijzerhendel, links van het stuur. En ook voor bestaande Highland-eigenaren biedt Tesla een oplossing: voor omgerekend zo’n 299 euro (¥2.499) kunnen ze de hendel alsnog laten inbouwen.
Daarvoor is een aangepaste stuurkolom nodig, plus bijbehorende firmware-update. De rest van het stuurdesign blijft intact. De ingreep is dus niet cosmetisch, maar technisch ingrijpend. Volgens lokale Tesla-dealers is de retrofitoptie inmiddels beschikbaar in de grotere Chinese steden.
Waarom alleen in China?
De wijziging is voorlopig exclusief voor de Chinese markt. Dat is niet toevallig: Chinese rijders blijken gevoeliger voor traditionele bediening, zeker als het gaat om functies met een veiligheidsaspect. Bovendien is de klantfeedback daar vaak directer en wordt sneller opgepakt door lokale Tesla-teams.
Een andere mogelijke factor is regelgeving. Hoewel er geen bevestiging is van wettelijke eisen, kennen sommige Chinese regio’s strenge eisen op het gebied van ergonomie en veiligheid. Tesla China handelt relatief zelfstandig en voert vaker marktgerichte aanpassingen door – denk aan modelnamen, kleuropties of uitrustingsniveaus.
Europa volgt voorlopig niet – maar voor hoe lang?
Voor Europese Model 3-rijders is er op dit moment nog geen vergelijkbare optie. Maar de discussie is geopend. Zeker nu blijkt dat Tesla wél degelijk luistert naar gebruikersfeedback, groeit de kans dat ook Europese klanten – al dan niet via omwegen – gaan aandringen op een soortgelijke oplossing.
Bovendien is Tesla’s productielijn in Berlijn steeds belangrijker aan het worden. Daarmee is het aanpassen van Europese specificaties minder afhankelijk van de fabriek in Shanghai. Oftewel: wat vandaag nog ‘alleen voor China’ is, kan morgen zomaar in de optielijst van Europa opduiken.