Met een marktaandeel van negentig procent is Tata Motors met voorsprong de grootste autofabrikant van India. Maar de hoeveelheid elektrische auto’s die Tata Motors verkoopt, is eigenlijk nog minimaal. Daarom wil men de verkoop van elektrische auto’s deze sterk opvoeren. Die moet dit jaar zelfs verviervoudigen. Ook wil Tata Motors zijn elektrische auto’s straks wereldwijd gaan aanbieden.
Van 19.000 naar 80.000 elektrische auto’s
De Indiase autofabrikant bracht er vorig jaar ruim 19.000 elektrische auto’s aan de man. Dit jaar moeten dat er maar liefst meer dan 80.000 worden, vertelden ingewijden aan persbureau Reuters. Dat is nog steeds een heel klein aantal, aanzien er in India jaarlijks zo’n drie miljoen nieuwe voertuigen worden geregistreerd. Maar vanwege dat enorme aantal nieuwe registraties en het grote marktaandeel van Tata Motors kan de doelstelling van 19.000 elektrische auto’s betrekkelijk eenvoudig worden gerealiseerd.
Meerdere nieuwe elektrische modellen
Vorig jaar maakte Tata Motors bekend dat men tegen 2026 maar liefst tien elektrische modellen op de markt wil brengen. Het Indiase bedrijf presenteerde onlangs twee nieuwe concepten, die we als een voorproefje van een elektrisch offensief van Tata Motors mogen beschouwen.
Curvv Concept
Een van die twee nieuwe concepten is de Curvv Concept, een korte beetje merkwaardig gevormde cross-over SUV. De schuin aflopende daklijn doet een beetje denken aan bijvoorbeeld de Volvo C40. Opmerkelijk genoeg staat de Curvv Concept nog op een architectuur die eigenlijk voor verbrandingsmotoren is bedoeld. Toch zal Tata Motors de Curvv Concept – waarvan men zegt dat deze volgend jaar al in productie zal gaan – dit model eerst als elektrische auto aanbieden. Later zal Tata Motors de Curvv ook als hybride en met verbrandingsmotor gaan verkopen.
Avinya Concept
Een stuk veelbelovender is het andere concept, de Avinya Concept. Niet in het minst omdat deze een bijzonder fraai en bijzonder design heeft, waarin de Indiase autofabrikant de eigenschappen van een MPV en een stationwagen lijkt te combineren. Maar de Tata Avinya zal ook op een geheel nieuwe elektrische architectuur komen te staan. Deze nieuwe architectuur, die ook de basis van de elektrische modellen vormt die Tata wereldwijd wil aanbieden, zal Gen 3 gaan heten.
Naar eigen zeggen zal de Avinya een actieradius van ruim 600 kilometer krijgen, al geeft men niet op volgens welke normen dat is.
Investeringen
Om die nieuwe elektrische modellen op de markt te krijgen gaat de Indiase autofabrikant fors investeren. Tata Motors heeft een bedrag van ongeveer twee miljard dollar gereserveerd om in nieuwe technologieën, elektrische voertuigarchitecturen en bijbehorende infrastructuur te investeren. Er zijn momenteel flinke problemen bij de toeleveranciers. Tata Motors is van plan om die problemen in de supply chain te omzeilen door zelf halfgeleiders en accu’s te gaan produceren. Het is niet bekend of en in hoeverre men gebruik zal gaan maken van de knowhow en ervaring van dochterbedrijf Jaguar Land Rover op het gebied van elektrische voertuigen.