Subaru geeft de Forester en de XV een nieuwe aandrijflijn. Beide modellen krijgen nu een “milde hybride” aandrijflijn met boxermotor. Ze krijgen dan ook het achtervoegsel E-Boxer. Uiteraard behouden ze hun vierwielaandrijving. De bestaande 2,0 liter boxermotor van 150 pk wordt aangevuld met een elektromotor van 16,7 pk, welke uiteraard wordt gevoed door een lithium-ion accu. De E-Boxers worden standaard met standaard een continu variabele lineaire automatische lineaire transmissie geleverd.
Zwaartepunt en gewichtsverdeling
Er is veel aandacht besteed aan het zwaartepunt. De elektromotor zit dicht bij het zwaartepunt van het voertuig, de accu’s en andere onderdelen bevinden zich vlak boven de achteras. Deze plaatsing zorgt voor een lager zwaartepunt en een betere gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras. Het aandrijfsysteem coördineert automatisch de interactie tussen de benzinemotor en de elektrische aandrijfunit. Er kan worden gekozen uit drie verschillende rijmodi waarbij de elektromotor de aandrijving al vanuit stilstand overneemt.
Actieradius
De elektromotor kan dit gedurende 1,6 kilometer en tot een maximale snelheid van 40 km/u snel doen. Bij iets hogere snelheden wordt de boxermotor ingeschakeld die bij nog hogere snelheden ook de enige vorm van aandrijving is en ook de accu van de hybride aandrijving oplaadt. Ook de kinetische energie die vrijkomt tijdens vertragen en remmen wordt ook gebruikt om de accu op te laden. De bestuurder en passagiers worden door middel van een display in het instrumentenpaneel geïnformeerd over de verschillende energiestromen in het aandrijfsysteem.
Betere prestaties, lager verbruik, lagere emissie
Hoewel het elektrische aandeel van zo’n milde hybride aandrijving vrij gering lijkt, zijn de verbeteringen allesbehalve gering. Subaru claimt dat de acceleratie van beide modellen met 30 procent is verbeterd. Het brandstofverbruik en de emissies zijn, uiteraard sterk afhankelijk van de rijstijl, met wel elf procent gedaald ten opzichte van de normale 2,0-liter boxermotor. Het standaard brandstofverbruik, waarbij ook de ritten op de snelweg worden meegerekend, wordt met bijna zes procent verminderd. De CO2-uitstoot bedraagt 150 g/km.
Verdere wijzigingen
Het betreft niet alleen wijzigingen in de aandrijflijn. Ook de modellen zelf worden iets gewijzigd. De XV blijft grotendeels ongewijzigd; de nieuwe Forester wordt iets langer en breder, maar ook lager dan zijn voorganger. Een versterkte veiligheidskooi beschermt de elektrische componenten van de e-boxeraandrijving, zoals de accu, de DC-omzetter en de omvormer. Ondanks dat blijft de beschikbare ruimte in het interieur en de bagageruimte van de XV volledig intact. Met een koffervolume van 340 liter (met bandenreparatieset) komt de capaciteit overeen met dat van het vorige model met benzinemotor, maar toen was er nog wel een reservewiel. Ook als de achterbank naar beneden wordt geklapt blijft de laadruimte net als voorheen. De Forester krijgt een drie centimeter langere wielbasis. Hiermee biedt de nieuwe Forester meer zitruimte op de voor- en achterbank dan zijn voorganger. Ook de schouder- en elleboogruimte is toegenomen. Het volume van de kofferbak 509 liter (met bandenreparatieset).
Instrumentarium
Beide Subaru’s krijgen een nieuw ontwikkeld infotainmentsysteem met een scherm van acht inch en smartphone integratie via Apple CarPlay en Android Auto. Uiteraard zijn er ook de nodige assistentiesystemen zoals de radar-assisted lane change en dode hoek signalering.