Met de Epiq showcar geeft Škoda een helder beeld van zijn eerste betaalbare elektrische SUV. Het productiemodel verschijnt in 2026 en wordt qua prijsstelling gekoppeld aan de Kamiq met verbrandingsmotor, dus vanaf ongeveer €25.000. Daarmee wil Škoda elektrisch rijden bereikbaar maken voor een brede groep kopers.
Formaat en ruimte Škoda Epiq
De Epiq is met 4,1 meter duidelijk een compacte auto, maar biedt verrassend veel binnenruimte. De kofferbak meet 475 liter, waarmee de auto zelfs meer bagage kan verstouwen dan sommige grotere modellen. Dat maakt de Epiq aantrekkelijk voor gezinnen die een stadsauto zoeken die ook wat langere trips aankan.
Bereik en aandrijving
Het geschatte WLTP-bereik van de Epiq bedraagt tot zo’n 425 kilometer. Daarmee kan de auto meer dan alleen stadsritten aan. Officiële details over accupakketten, aandrijving en laadvermogens worden nog niet gedeeld, maar gezien de positionering mag worden uitgegaan van voorwielaandrijving en een praktische laadmogelijkheden.
Modern Solid-design in de praktijk
De Epiq is het eerste model dat de Modern Solid-designtaal volledig toepast. De vlakke “Tech-Deck Face”, T-vormige dagrijverlichting en strakke flanken geven de auto een robuuste uitstraling. Tegelijk oogt de showcar nuchter en productierijp: buitenspiegels, portiergrepen en verlichting zijn duidelijk afgestemd op de serieversie.
Interieur met digitale nuchterheid
Binnenin kiest Škoda voor een mix van minimalisme en bruikbaarheid. De auto biedt een overzichtelijk dashboard met fysieke knoppen en haptische scrollwielen, naast smartphone-integratie en draadloos laden. Praktische oplossingen zoals tassenhaken, opbergvakken en dubbele bodems maken de Epiq herkenbaar Škoda.
Productie en concurrenten Škoda Epiq
De productie van de Epiq vindt plaats in Navarra (Spanje), samen met andere modellen binnen de Electric Urban Car Family van de Volkswagen-groep. Met een verwachte prijs rond de €25.000 positioneert Škoda de auto rechtstreeks tegenover concurrenten als de Renault 5 E-Tech, de Citroën ë-C3 en de toekomstige Volkswagen ID.Polo. Maar qua ruimte zal wij wellicht eerder wedijveren met de elektrische SUV’s in het B-segment, zoals de Volkswagen ID.Cross, Opel Frontera, Citroën ë-C3 Aircross, Toyota Urban Cruiser en BYD Atto 2.
Illustrerend voor huidige marktontwikkelingen
De Epiq onderstreept hoe het B-segment steeds belangrijker wordt in de elektrificatie. Waar veel elektrische SUV’s zich voorheen richtten op hogere segmenten, gaan veel merken nu ook compactere en goedkopere SUV’s op de markt brengen. Škoda zal met zijn derde elektrische SUV – na de Enyaq en Elroq nu zelfs een model ver onder de €30.000 uitbrengen. Daarmee zou de Epiq de overstap naar elektrisch rijden voor veel automobilisten wel eens kunnen versnellen.