Eind dit jaar brengt Mitsubishi de nieuwe, volledig elektrische Eclipse Cross naar Nederland. Dat nieuwtje werd eerder deze maand bekend gemaakt. De C-segment SUV wordt geleverd met een 87 kWh-accu, een elektromotor van 160 kW (220 pk) en een WLTP-actieradius van meer dan 600 kilometer. Laden kan met 22 kW AC en 150 kW DC. Nu de Nederlandse prijzen vaststaan, is duidelijk hoe de drie uitvoeringen zich tot elkaar verhouden.
Prijzen en uitrusting Eclipse Cross in het kort
- De Intense vormt de instap en kost €45.690 (rijklaar). Hierin zitten de kernpunten: 87 kWh-accu, 160 kW/300 Nm, 22 kW AC, 150 kW DC, Google built-in en een brede ADAS-basis.
- De Intense+ voegt voor €49.990 extra assistenten en comfortfuncties toe waarmee het dagelijkse gebruik prettiger wordt.
- De Instyle is de topversie voor €52.990 en voegt onder meer het elektrochromatische panoramadak, uitgebreide LED-sfeerverlichting en premium audio toe.
Aandrijflijn en verbruik
De aandrijving bestaat uit een efficiënt bekrachtigde synchrone machine (160 kW/300 Nm). De WLTP-claim ligt boven 600 km; wie veel 110–120 km/h rijdt, kan in de praktijk eerder circa 450–500 km verwachten, afhankelijk van temperatuur en banden. Regeneratief remmen is instelbaar in vier standen (B0–B3).
AC-laden met 22 kW, DC-laden met 150 kW
De mogelijkheid voor 22 kW AC is een duidelijk pluspunt voor laden op werk, VvE’s en openbare laadpalen: het laden gaat merkbaar sneller dan met 11 kW, handig als de auto ergens onderweg een paar uur aan de laadpaal ka worden aangesloten. Uiteraard ondersteunt de Eclipse Cross ook snelladen. Dat gaat met 150 kW; van 10 naar 80% duurt ongeveer een half uur, mits de laadcurve en omstandigheden meewerken.
Ontwerp en ruimte elektrische Eclipse Cross
De auto volgt Mitsubishi’s Dynamic Shield-designtaal met een herkenbare, robuuste neus en een hexagon-accent achter. Binnenin ligt de nadruk op rust en bruikbaarheid. De bagageruimte meet 478 liter en groeit tot 1.670 liter met neergeklapte achterbank. Het elektrochromatische panoramadak en LED-sfeerverlichting geven extra licht en sfeer.
Digitale functies en assistentie
Het infotainment draait op Google built-in (Maps, Assistant, Play) en werkt desgewenst samen met Apple CarPlay en Android Auto. Een 12,4-inch centraal scherm (portret) en 12,3-inch digitaal instrumentarium tonen de belangrijkste info. MI-PILOT combineert adaptieve cruisecontrol met rijstrookcentrering voor ontspannender snelwegkilometers; 360°-camera’s en parkeerhulpen ondersteunen in de stad.
Focus op garantie is pluspunt elektrische Mitsubishi
Mitsubishi koppelt de Eclipse Cross aan 8 jaar/160.000 km fabrieksgarantie en 8 jaar/160.000 km accugarantie, plus 12 jaar anti-corrosie en levenslange pechhulp bij dealeronderhoud. Dat geeft zekerheid over de langere termijn en restwaarde.
Levering en bijtelling
De productie start in eind dit jaar in Douai (FR). De eerste Nederlandse leveringen vinden als het goed is ook eind 2025 plaats. Dat is belangrijk voor zakelijke rijders, bij levering in 2025 blijft het 17%-bijtellingspercentage gelden over de eerste €30.000 van de fiscale waarde; daarboven geldt 22%.