Sedans hebben het in Europa moeilijk, de laatste jaren. De volumemodellen in dat segment verliezen hun markt aan de SUV’s. Opel CEO Florian Huettl bevestigde evengoed dat men een opvolger voor de Insignia in de planning heeft. Maar dat is wellicht geen klassieke sedan of stationwagen meer.
Volgende Opel Insignia: geen sedan
Wat het dan wél wordt, wilde Huettl nog niet loslaten. Hij zei het volgende in een interview met in een interview met het tijdschrift Auto Motor und Sport: “Opel heeft een vlaggenschip nodig. Daarom krijgt de Insignia natuurlijk een opvolger.” Opl werkt volgens Huettl aan een modern topmodel met de uitmuntende rijeigenschappen en “een fascinerende aerodynamica”.
Mark Adams, hoofdontwerper van Opel, zei daar in een gesprek met Auto Express het volgende over: “We gaan de Insignia vervangen door iets, maar het zal categorisch geen sedan zijn. Grote sedans zijn een krimpend deel van de markt. Voor merken als Opel die in de hogere middenklasse werken, werken ze niet. We hebben nagedacht over de juiste balans, en we geloven dat de auto die de Insignia gaat vervangen echt aantrekkelijk en ambitieus moet zijn. Het gaat erom die nieuwe formule te vinden”.
Op de vraag of de markttrends het nieuwe model zullen beïnvloeden, vertelde Adams toe dat “de populariteit van SUV’s enorm is” en dat Opel overweegt daar inderdaad op in te spelen. Maar Adams laat doorschemeren dat de vervanger van de Insignia wellicht af zal wijken van de traditionele SUV-verhoudingen. Dit mede vanwege het gewicht en de efficiëntie, wat volgens Adams belangrijke overwegingen zijn.
Adams: “We erkennen dat auto’s steeds groter en zwaarder worden en dat is geen goede zaak. Klanten houden van een hogere zitpositie en een gevoel van bescherming, en de truc voor de toekomst is om die connecties met de klant te maken, maar in een pakket dat efficiënter is”.
Platform
De nieuwe Insignia, die over twee tot drie jaar op de markt komt, zou dus wel eens de gedachte achter de Citroen C5 X kunnen gaan volgen. Hierin combineert men de vormen van een fastback met die van een SUV. Mogelijk staat de nieuwe Insignia op het EMP2-platform. Maar de kans dat moederbedrijf Stellantis bepaalt dat dit model op het nieuwe ‘electric only’ STLA-platform zal worden gebouwd, is ook groot. Met de toekomstige STLA Medium-architectuur zou er een actieradius van meer dan 600 kilometer mogelijk zijn en kan de auto met één of twee motoren worden uitgerust. Want de opvolger van de Insignia zal volgens Huettl geen verbrandingsmotor meer hebben, maar een volledig elektrische aandrijflijn. Die beslissing past bij Opel’s voornemen om in 2028 in Europa een volledig elektrisch merk te worden.
Opel blijft ook het lagere segment trouw
Ondanks het feit dat de marges bij de kleinere modellen vaak verre van gezond zijn, zal Opel zich ook daar op blijven richten. Huettl: “We zien dat er mogelijk een gat ontstaat waarvan Opel kan profiteren. Omdat in het kleine en subcompacte segment de ene of de andere concurrent zich terugtrekt en momenteel geen geëlektrificeerd model in dit segment aanbiedt.” Hij voegt eraan toe: “We zien een behoefte aan betaalbare mobiliteit – dit is ook voor ons een groot probleem in het elektrische tijdperk. De Corsa is nu al de meest succesvolle kleine auto in Duitsland.”
Er zijn volgens Huettl mogelijkheden om de kosten zodanig te verlagen dat ook kleine elektrische auto’s rendabel worden: “Elektromobiliteit is nu nog fundamenteel duurder dan klassieke auto’s met verbranding. Maar er zit nog veel potentieel in de financieringsmodellen of bijvoorbeeld het hergebruik van de accu, dat bij slim gebruik de kosten kan drukken.”