Fisker is al heel ver gevorderd met de ontwikkeling van een van de meest veelbelovende elektrische auto’s, de PEAR. Het was de bedoeling dat deze volgend jaar op de markt zou komen. Helaas heeft Fisker moeten besluiten om de lancering uit te stellen. Deze zal nu naar verwachting in 2025 plaats vinden.
Acculeverancier
Het uitstel van de lancering van de PEAR, een “Personal Electric Automotive Revolution”, is te wijten aan een uitdaging met de leverancier van de accu’s. Fisker is namelijk nog aan het kijken welk bedrijf de accu’s voor de PEAR zal leveren. En zonder accu’s is er uiteraard geen sprake van een Dit is een cruciale beslissing, gezien de centrale rol van de accu in de prestaties en efficiëntie van een elektrisch voertuig.
Fisker PEAR: bijzonder veelbelovend
De Fisker PEAR is een van de meest veelbelovende auto’s van de komende tijd. De Fisker Ocean, het eerste model van de Amerikaanse startup, is al een auto met een groot aantal onderscheidende aspecten. Maar het tweede model, de PEAR, dat is écht een auto die boordevol innovatie zit.
Hij wordt ontwikkeld door Fisker in samenwerking met Foxconn, en zal worden geproduceerd in de fabriek van Foxconn in Lordstown, Ohio. Als de fabriek eenmaal op volle toeren draait wil men hier jaarlijks 250.000 eenheden van de Fisker PEAR produceren. Gezien de combinatie van een innovatief ontwerp en een – dat belooft men althans – zeer scherpe prijsstelling verwachten wij dat men dat aantal makkelijk zal gaan halen.
Mooi staaltje van moderne techniek
De PEAR belooft een groot aantal innovatieve functies te bieden. Zo zal het voertuig 25 procent minder onderdelen hebben dan traditionele voertuigen. Daardoor is hij niet alleen sneller te produceren. De geringere hoeveelheid onderdelen en de eenvoudigere productiemethode moet ook de CO2-uitstoot van de productie in zijn geheel verminderen.
Verder beschikt de Fisker PEAR over een vereenvoudigde E/E-architectuur. Hierbij zijn krachtige computers via gigabit Ethernet met elkaar verbonden. Dit zorgt voor een naadloze communicatie en integratie tussen de verschillende systemen van de auto. Daarnaast heeft Fisker ook een Blade Central Computer ontwikkeld met upgradebare computerkaarten. Hierdoor kan de technologie van de PEAR kan worden bijgewerkt en aangepast naar de laatste stand der techniek, om zo de levensduur van het voertuig te verlengen. De zonale gateways van de PEAR zijn verbonden met discrete controle-eenheden en gevirtualiseerde elektronische controle-eenheden. Dit draagt bij aan de optimalisering van de efficiëntie en prestaties van de PEAR.
Bijzonder design
De innovatie stopt niet bij de technologie. De PEAR heeft een exterieurdesign dat net zo indrukwekkend is als de interne systemen. Een design met een innovatieve verlichtingstechnologie en een omhullende voorruit die is geïnspireerd op de glazen kap van een zweefvliegtuig. Dit draagt niet alleen bij aan de futuristische uitstraling van het voertuig maar biedt bestuurders ook een ongeëvenaard zicht op de weg.
Ook bijzonder is de Houdini-kofferbak van de PEAR, waarvoor patent is aangevraagd. Een slimme vondst, waardoor de kofferbak van de PEAR zelfs in krappe ruimtes kan worden geopend. Ook beschikt de PEAR – in tegenstelling tot de Ocean – over een warme/koude frunk.
De prijs van de Fisker PEAR zal ergens rond de 30 à 35 duizend euro liggen. Hij zal beschikbaar zijn in zowel 2WD als Dual-Motor AWD modellen. De beoogde actieradius zou meer dan 480 kilometer moeten bedragen.