De Nissan Micra keert terug. Volledig elektrisch dit keer, met een actieradius tot 408 kilometer, snelladen tot 100 kW én moderne technologie zoals Google Maps aan boord. Ook nu weer afgeleid van een Renault. Waar de vorige Micra een afgeleide van de Clio was, vindt de nieuwe, elektrische Nissan Micra zijn roots in de Renault 5 E-tech Electric. Maar in een segment waarin behalve de Renault 5 sinds kort ook de Citroën ë-C3 en de nieuwe Fiat Grande Panda opduiken, rijst de vraag: wat krijg je nu echt voor je geld?
Compact formaat, volwassen inhoud
De zesde generatie Micra wordt volledig elektrisch, en blijft met een lengte van 3,99 meter stevig in het B-segment. Toch oogt hij gespierder dan zijn voorgangers, met brede wielkasten, SUV-achtige details en een opvallende lichtsignatuur. Binnenin biedt hij vijf zitplaatsen, een kofferbak van 326 liter en een neerklapbare achterbank – praktisch voor een kleine gezinsauto of actieve stellen.
De Micra is gebouwd op het AmpR Small-platform van de Renault-Nissan-alliantie, en deelt zijn techniek met de Renault 5. Sterker nog: de auto wordt zelfs bij Renault gebouwd. Dat betekent: beproefde aandrijflijnen, toegang tot de nieuwste software en gunstige productievolumes.
Twee accupakketten voor de Nissan Micra, tot 408 kilometer actieradius
De Micra verschijnt eind 2025 met keuze uit twee accupakketten:
- 40 kWh – voor een WLTP-actieradius tot 310 km
- 52 kWh – voor een actieradius tot 408 km
Opladen kan via AC tot 11 kW, en via DC tot 100 kW (bij de grotere accu). Daarmee laad je van 15 tot 80% in circa 30 minuten. Een warmtepomp en actieve accukoeling zijn standaard, iets wat je in dit segment niet vaak ziet.
Gebruiksvriendelijke cockpit met Google-diensten
Binnenin is het dashboard overzichtelijk en licht naar de bestuurder gericht. Er is een breed 10,1-inch touchscreen én een digitaal instrumentarium. De Micra is standaard uitgerust met Google Maps, Assistant en Play. Apple CarPlay en Android Auto zijn eveneens aanwezig, net als een app om laadstatus, interieurtemperatuur en locatie op afstand te beheren.
Rijbeleving Nissan Micra: comfortabel en instelbaar in 4 rijmodi
Onderhuids kiest Nissan voor een multilink achteras en een relatief laag gewicht van 1.400 tot 1.524 kg, afhankelijk van de accu. Dat draagt bij aan comfort én wendbaarheid. Via het stuur kies je uit vier rijmodi: Comfort, Eco, Sport en Perso. Met schakelflippers kun je de mate van regeneratie instellen. Ook aanwezig: e-Pedal voor ‘one pedal’ rijden in de stad.
Concurrentie: Renault 5, Fiat Grande Panda en Citroën ë-C3
De Micra komt op een moment dat het compacte EV-segment flink in beweging is. Zijn voornaamste concurrent is de Renault 5 E-Tech Electric, die technisch gelijk is en al eerder verschijnt. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld de recent in productie genomen Citroën ë-C3 en de splinternieuwe Fiat Grande Panda, en vanaf 2026 ook de Volkswagen ID.2All. Het is nog onbekend wat de Micra precies gaat kosten, maar om op te vallen zal Nissan een concurrerende prijs moeten hanteren. Die zal zelfs iets lager moet zijn dan die van de Renault 5 moeten zijn om te voorkomen dat mensen dan meteen maar naar de showroom van het Franse merk stappen.