Toyota heeft de Corolla Concept gepresenteerd op de Japan Mobility Show 2025. Het gaat om een volledig nieuw ontwerp dat de bekende Corolla een andere richting op stuurt. De auto is lager, langer en veel moderner vormgegeven. Voor het eerst wordt bevestigd dat de Corolla ook als elektrische auto zal verschijnen, naast de hybride en plug-in hybride versies.
CEO Koji Sato noemt de nieuwe Corolla “een auto voor een nieuwe tijd”. Volgens hem moet het model zich blijven aanpassen aan veranderende mobiliteitsbehoeften. Daarmee onderstreept Toyota dat elektrificatie niet langer beperkt blijft tot experimentele modellen of nicheprojecten.
Toyota Corolla krijgt een strakker en aerodynamisch ontwerp
De Toyota Corolla Concept heeft een lage neus, een smalle lichtpartij en een doorlopende LED-balk aan de achterkant. Het silhouet lijkt meer op dat van een fastback dan op de vertrouwde gezinsauto. De vlakke voorkant zonder grille en de vloeiende daklijn moeten de luchtweerstand verlagen, wat gunstig is voor het energieverbruik van met name de elektrische variant.
Ook de afwerking is moderner. Denk aan verzonken portiergrepen en een gesloten front, zoals bij de meeste elektrische auto’s. Toyota combineert zo de aerodynamische efficiëntie van een EV met een herkenbaar silhouet dat aansluit bij Europese smaak.
Eén nieuw platform voor verschillende aandrijflijnen
De nieuwe Corolla wordt gebouwd op een flexibel platform dat geschikt is voor meerdere aandrijfvormen. Toyota spreekt van een “multi-energy vehicle”: één koets, één platform, maar voor verschillende aandrijflijnen. Er komen versies met volledig elektrische aandrijving (BEV), plug-in hybride (PHEV), reguliere hybride (HEV), wellicht ook een mild hybride (MHEV) en in sommige regio’s ook een verbrandingsmotor op koolstofneutrale brandstof.
Voor Europa ligt de nadruk duidelijk op de elektrische uitvoering. Die zal worden gepositioneerd tussen de Toyota bZ4X en de onlangs uit productie genomen Prius. Specificaties zoals accucapaciteit, actieradius of laadsnelheid zijn nog niet bekendgemaakt.
Interieur Corolla Concept is uiteraard een beetje futuristisch
Het interieur van de Corolla Concept oogt minimalistisch en overzichtelijk, en zoals het een conceptcar betaamt ook enigszins futuristisch. Toyota kiest voor een breed digitaal instrumentenpaneel en een vrijstaande middenconsole. De bedieningsorganen ogen subtiel, met minder fysieke knoppen en een rustigere indeling.
Deze ontwerpaanpak past bij de overstap naar elektrische aandrijving. Een overzichtelijke cockpit en meer digitale integratie moeten het energieverbruik inzichtelijk maken en de bestuurder beter ondersteunen bij efficiënt rijden.
Elektrische Corolla komt uiteraard naar Europa
De elektrische Toyota Corolla zal vooral in Europa belangrijk worden. Het model gaat de concurrentie aan met sedans als de Tesla Model 3, BYD Seal en Hyundai Ioniq 6. De Corolla-naam is wereldwijd bekend en kan hierdoor meehelpen om elektrische mobiliteit voor een breder publiek toegankelijker maken.
Toyota heeft nog geen exacte planning gedeeld, maar de verwachting is dat een productierijpe versie in 2026 wordt gepresenteerd. De Europese marktintroductie kan in 2027 volgen.
Corolla is volgende stap in elektrificatie Toyota
Met de nieuwe Corolla Concept zet Toyota een grote stap richting volledige elektrificatie van zijn kernmodellen. De keuze om juist de Corolla – ’s werelds bestverkopte auto – elektrisch te maken, laat zien hoe serieus het merk deze transitie neemt.
De elektrische Corolla wordt daarmee meer dan een uitbreiding van het gamma. Het is ook het symbool van Toyota’s koers, die langzaam is gewijzigd van ‘alleen hybride’ naar ‘steeds meer elektrisch’, zoals met name de Europese markt vraagt.









