BMW presenteert de tweede generatie iX3, het eerste model op het nieuwe Neue Klasse-platform. Met de introductie van deze nieuwe BMW iX3 zet het merk een belangrijke stap in zijn elektrificatiestrategie. De SUV combineert een groot accupakket met extreem hoge laadsnelheden en introduceert een nieuwe digitale architectuur. De productie start eind 2025 in Hongarije; de eerste leveringen in Europa volgen in het voorjaar van 2026.
Groot accupakket, actieradius tot ruim 800 kilometer
De nieuwe iX3 beschikt over een bruikbare accucapaciteit van 108,7 kWh. Dat vertaalt zich in een WLTP-actieradius van 679 tot 805 kilometer, afhankelijk van de uitvoering. Voor gezinnen en veelrijders betekent dit langere etappes en meer marge in winterse omstandigheden. Een lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 helpt om het energieverbruik verder te beperken.
BMW’s Neue Klasse: 800 volt, snelladen met 400 kW
Met zijn 800V-architectuur kan de iX3 pieken tot 400 kW aan bij een HPC-lader. Van 10 tot 80 procent duurt ongeveer 21 minuten. In een korte stop van tien minuten kan tot 372 kilometer worden toegevoegd. Daarmee behoort de iX3 tot de snelst ladende elektrische SUV’s van dit moment.
AC-laden gaat standaard met 11 kW; vanaf maart 2026 wordt 22 kW optioneel. Dat is vooral interessant voor wie aan de publieke laadpaal, thuis of op het werk sneller wil bijladen.
BMW iX3 is ook voorbereid op bi-directioneel laden
De iX3 kan niet alleen laden, maar straks ook energie terug leveren. Vehicle-to-Load (V2L), waarmee je apparaten of e-bikes voedt, is direct beschikbaar. Vehicle-to-Home (V2H) en Vehicle-to-Grid (V2G) volgen vanaf maart 2026, samen met de nieuwe BMW Wallbox Professional. Daarmee wordt de iX3 inzetbaar als thuisbatterij of energieleverancier aan het net.
Interieur en elektronica iX3
Binnenin debuteert Panoramic iDrive, waarbij informatie over de volle breedte van de voorruit wordt geprojecteerd. Het centrale display is aanvullend, terwijl knipperlichten, ruitenwissers en andere basisfuncties fysieke knoppen behouden.
Onder de huid draait de iX3 op vier krachtige regelunits, de zogenaamde ‘superbreinen’. Ze coördineren aandrijving, assistentiesystemen en infotainment. Het Heart of Joy-systeem stuurt rekuperatie en remmen aan, zodat in stadsverkeer vrijwel alle remacties via terugwinning verlopen.
Volop ruimte in de BMW iX3
De vijfzits BMW iX3 biedt 520 liter bagageruimte, uit te breiden tot 1.750 liter. Onder de voorklep is nog een extra frunk van 58 liter beschikbaar, handig voor laadkabels of kleinere spullen. Het trekgewicht bedraagt 2.000 kilo, wat hem ook bruikbaar maakt voor caravan of aanhanger.
Productie nieuwe iX3 start eind dit jaar
De productie in Debrecen start eind 2025, met Europese leveringen vanaf voorjaar 2026. Later volgen meer uitvoeringen, waaronder een instapversie en een sportieve M-variant. De Nederlandse configurator van BMW laat zien dat de prijzen van de nieuwe iX3 op dit moment beginnen bij €70.591 voor de 50 xDrive. Wie kiest voor het M Sportpakket, komt uit op €74.586. Het M Sportpakket Pro brengt de vanafprijs op €76.585.
Publieksdebuut op IAA Mobility in München
Met de tweede generatie van de iX3 laat BMW zien wat het Neue Klasse-platform kan: een grote actieradius, extreem korte laadstops en een nieuw digitaal interieur. Voor wie veel rijdt of met caravan op pad gaat, biedt dit model concrete voordelen. De eerste kans om hem in levenden lijve te zien is volgende week, tijdens IAA Mobility in München.