Gisteren onthulde Mercedes-Benz de SUV-versie van de Mercedes EQS. De EQS SUV was al eerder aangekondigd en zal bij de marktintroductie verkrijgbaar zijn in drie aandrijvingsvarianten. Evenals de al in productie zijnde EQS sedan is de EQS SUV opvallend aerodynamisch vormgegeven en daarmee dus zeer efficiënt.
Aerodynamica en bereik
Bij Mercedes lijken ze volledig in te zetten op efficiëntie en aerodynamica. Immers: hoe aerodynamischer en lichter de auto, hoe verder deze komt op een enkele acculading. Deze filosofie was duidelijk terug te zien in de originele EQS en nu ook de EQS SUV. Een flinke uitdaging voor de ingenieurs in Stuttgart, aangezien SUV’s van zichzelf hoger en korter zijn, waardoor de aerodynamica daarvan doorgaans allesbehalve gunstig is.
Desondanks hebben de ingenieurs het voor elkaar gekregen om de Mercedes EQS SUV zeer aerodynamisch te maken. Hiervoor moesten ze echter wel alles uit de kast trekken. Denk hierbij aan een volledig gladde onderkant van de auto, lichtgordijnen bij de voorwielen, intrekbare deurgrepen en het achterwege laten van een dakrailing.
Actieradius
De exacte actieradius is vooralsnog nog onbekend, maar het vermoeden is dat de EQS SUV minstens een WLTP-bereik heeft van 500 kilometer. Aan de actieradius van de sedan EQS zal de SUV niet kunnen tippen, maar zelfs een bereik van meer dan 600 kilometer is waarschijnlijk goed mogelijk.
Hiermee zou de Mercedes EQS SUV met afstand de grootste actieradius van alle momenteel verkrijgbare SUV EV’s hebben. Ter illustratie: de Kia e-Niro heeft een bereik van 463 km, de Q4 e-tron komt 447 kilometer ver en de Volvo XC40 Recharge heeft een reikwijdte van ‘slechts’ 400 kilometer. De enige elektrische SUV’s die enigszins in de buurt komen zijn de Skoda Enyaq iV (510 kilometer) en de Tesla Model Y Longe Range Dual Motor (533 kilometer). Uiteraard zitten al die SUV’s in een veel goedkoper prijssegment. Maar ook de Audi e-tron, die qua techniek ook niet meer de allermodernste is, kan qua bereik niet tippen aan de Mercedes EQS SUV. Alleen de BMW iX heeft redelijk vergelijkbare cijfers.
Elegant design
De EQS SUV is niet alleen zeer aerodynamisch, maar ziet er ondanks de forse afmetingen nog behoorlijk elegant en slank uit. De SUV is slechts 20 centimeter hoger dan de sedan en 10 centimeter korter. Ondanks zijn relatief lage hoogte (voor een SUV) heeft de EQS een flinke bodemvrijheid. Dit is te danken aan de aangepaste wielophanging, grotere wielen en de (eventuele) offroad-modus.
Zoals een echte SUV betaamt is de EQS SUV zeer veelzijdig. Zo beschikt de EQS over een bagageruimte van 645 tot 2.100 liter. De elektrische SUV is ook verkrijgbaar met een derde zitrij, waarmee het aantal zitplaatsen wordt uitgebreid naar 7. Deze derde zitrij gaat uiteraard wel ten koste van de bagageruimte. Er blijft dan maar 195 liter over.
Configuraties
Bij marktintroductie zal de Mercedes EQS verkrijgbaar zijn in drie uitvoeringen. De EQS SUV 450+ is het basismodel en heeft een vermogen van 265 kW, evenals de vierwielaangedreven EQS SUV 450 4MATIC. De EQS SUV 580 4MATIC is (vooralsnog) het topmodel en heeft een vermogen van 400 kW.