Het is bijna te mooi om waar te zijn. Een elektrische Fiat 500, die je nooit aan de normale laadpaal of snellader hoeft op te laden, en die een nagenoeg onbeperkte actieradius heeft. Hij bestaat echt. Op een testcircuit weliswaar, maar toch.
Arena del Futuro
De technologie staat nu in een proefopstelling op het testcircuit met de welluidende naam Arena del Futuro. Op dit circuit kunnen elektrische voertuigen tijdens het rijden inductief worden opgeladen, mits de auto’s hiervoor zijn aangepast. Op de “Arena del Futuro” onderzoekt Stellantis, moederbedrijf van Fiat, de mogelijkheden om elektrische auto’s tijdens het rijden draadloos op te laden.
De Arena del Futuro (‘Arena van de Toekomst’) is een cirkelvormig testcircuit, dat door Stellantis is uitgevoerd met een ingebouwd inductief laadsysteem. Het project is een onderdeel van het door de staat gefinancierde A35 Brembi-infrastructuurproject dat de grote Italiaanse steden Brescia, Bergamo en Milaan met elkaar moet verbinden.
Nooit meer opladen dankzij draadloos inductief opladen
Stellantis zegt dat het met deze technologie een “geavanceerde vrijheid van mobiliteit” wil aanbieden. Het is dan ook ideaal. Nooit meer de auto aan de laadpaal of snellader, nooit meer zoeken naar een laadpunt, en een nagenoeg oneindig rijbereik. Wat wil je nog meer.
Nog meer voordelen
Bovendien heeft de technologie als bijkomend voordeel dat de elektrische auto toe kan met een veel kleinere accu. Dat scheelt aardig wat gewicht, een heleboel geld en ook heel wat (zeldzame) grondstoffen. De voordelen van een draadloos, inductief laadsysteem zijn dus legio.
Dynamic Wireless Power Transfer
In het wegdek van de buitenste rijstrook van de Arena del Futuro hebben de ingenieurs van Stellantis een zogenaamd DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer) systeem ingebouwd. Ook zijn de voertuigen hiervoor uitgerust met speciale voorzieningen om draadloos op te kunnen laden. Dankzij de DWPT-technologie kunnen de aangepaste voertuigen op hoge snelheid rijden én tegelijkertijd worden opgeladen.
DC voor een lager verlies
De technologie in de Arena del Futuro werkt op gelijkstroom(DC). Volgens Stellantis reduceert dit de energieverliezen. Accu’s van elektrische auto’s werken immers op DC (gelijkstroom/gelijkspanning). Door direct met DC te laden, hoeft men de AC niet meer in DC om te zetten. De efficiëntie van het DWPT-principe is volgens Stellantis heel bruikbaar. Men zegt dat deze vergelijkbaar met die van het opladen via de reguliere snellaadstations. Uit metingen van de magnetische veldsterkte is ook gebleken dat het inductieve laden geen negatieve gevolgen heeft voor de bestuurder en de andere inzittenden van het voertuig, of voor voorbijgangers