De DS N°4 E-Tense is vanaf nu officieel te bestellen in Nederland. De elektrische variant van deze hatchback werd eerder dit voorjaar gepresenteerd als een stijlvolle en comfortabele nieuwkomer in het compacte segment. Met een kenmerkende lichtsignatuur, een op comfort afgestemde rijervaring en moderne digitale ondersteuning mikt DS op een koper die zich niet aangesproken voelt door de doorsnee EV. Nu de prijzen bekend zijn, wordt duidelijk waar de vernieuwde DS N°4 zich precies positioneert – en voor wie hij bedoeld is.
Prijzen en uitvoeringen DS N°4 E-Tense op een rij
DS biedt de N°4 E-Tense in drie uitvoeringen aan, elk met een duidelijke focus. De rijklaarprijzen starten bij € 41.090 voor de zakelijke Ligne Business-uitvoering. De luxer uitgeruste Pallas kost € 43.340, terwijl de meest complete versie, de Étoile Alcantara, € 47.940 moet kosten.
- Ligne Business: gericht op leaserijders die comfort zoeken zonder overdaad.
- Pallas: meer visuele luxe en technologie, waaronder adaptieve cruisecontrol.
- Étoile Alcantara: voorzien van Matrix LED-verlichting, uitgebreid infotainment en premium interieurmaterialen.
Opties zoals een elektrisch schuifdak, achterklep met voetsensor of dak in contrasterend zwart zijn beschikbaar, al kan de prijs dan snel richting de 50 mille gaan. Een trekhaak is overigens niet leverbaar op de E-Tense.
Actieradius en prestaties DS N°4 E-Tense
Onder de motorkap ligt een elektromotor van 157 kW (213 pk), gekoppeld aan een 58,3 kWh accupakket. Daarmee haalt de DS N°4 een officiële WLTP-actieradius van 450 kilometer. In de praktijk mag je rekenen op zo’n 350 tot 400 kilometer, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden.
Laden kan via een 11 kW AC-lader. Snelladen gaat met maximaal 120 kW – niet de top van het segment, maar voldoende om in 11 minuten 100 kilometer bereik bij te laden. Van 20 tot 80 procent duurt ongeveer 31 minuten. Daarmee is de auto goed bruikbaar voor wie regelmatig langere ritten maakt, maar vooral ideaal voor thuisladen of laden op het werk.
Comfort als kernwaarde
Bij DS Automobiles draait het niet om snelheid, maar om rust. Het onderstel is afgestemd op comfort, het interieur is stil en de afwerking doet eerder aan een compacte sedan denken dan aan een crossover. Het dashboard is voorzien van een 10,25-inch instrumentenpaneel, aangevuld met een optioneel DS Extended Head Up Display dat informatie op het wegdek projecteert.
Het infotainmentsysteem – DS Iris System – biedt onder meer ondersteuning van ChatGPT. Dat vertaalt zich in uitgebreidere stembediening en interactie. Apple CarPlay en Android Auto zijn draadloos beschikbaar. Ook op het gebied van rijhulpsystemen is de N°4 goed voorzien, met onder meer DS Drive Assist 2.0 en Driver Attention Monitoring.
Tot 8 jaar garantie – indien volgens voorschrift onderhouden
Een opvallend aspect is het garantiepakket. De standaard fabrieksgarantie bedraagt twee jaar, maar wie zijn auto jaarlijks bij een DS-werkplaats laat onderhouden, ziet die verlengd worden tot maximaal acht jaar of 160.000 kilometer. Daarmee biedt DS een stukje zekerheid dat je in deze prijsklasse niet vaak tegenkomt. De regeling dekt zowel mechanische als elektrische gebreken, met uitzondering van slijtdelen.
Voor wie is de DS N°4 E-Tense een interessante keuze?
De DS N°4 E-Tense is niet bedoeld voor de massa. Hij mikt op mensen die een comfortabele, onderscheidende elektrische auto zoeken, maar geen behoefte hebben aan sportiviteit of overdaad aan schermen. Waar een Volkswagen ID.3 vooral praktisch wil zijn en een Renault Mégane E-Tech vooral hightech, kiest DS voor rust, comfort en design. Met zijn afmetingen, prijsstelling en afwerking zit hij in dezelfde vijver als de Audi Q4 e-tron, maar dan met Franse flair.
Wie dus op zoek is naar een elektrische auto die net even anders is, vindt in de DS N°4 E-Tense een verrassend compleet en comfortabel alternatief. Geen prijsbreker, ook geen auto die er qua prestaties boven uit schiet, maar wel een EV die zich inhoudelijk én qua beleving weet te onderscheiden.