Elektrisch rijden wordt steeds betaalbaarder. De prijzen van elektrische auto’s zowel nieuw als gebruikt dalen behoorlijk en daarnaast is er ook nog eens de aantrekkelijke SEPP-subsidie die de afgelopen jaren voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische autos beschikbaar was. Maar die SEPP-subsidie, daar gaat wat aan veranderen. Per 1 januari 2025 wordt de SEPP-subsidie voor gebruikte elektrische auto’s namelijk geschrapt. Je zou denken dat deze maatregel grote gevolgen heeft voor de mensen die een tweedehands elektrische auto willen kopen. Maar dat kan best wel eens meevallen, zoals we in dit artikel toelichten.
Waarom stopt de SEPP-subsidie voor gebruikte elektrische autos?
Het kabinet heeft aangegeven dat men besloten heeft om met de subsidie te stoppen omdat de prijzen van gebruikte elektrische auto’s de afgelopen jaren flink gedaald zijn. Ook verwachten het kabinet dat de vraag naar deze auto’s ook zonder subsidie hoog zal blijven, en dat de prijzen van gebruikte elektrische autos sowieso zullen dalen.
Prijzen elektrische autos afhankelijk van vraag en aanbod
Wij verwachten ook dat de prijzen voor elektrische autos zullen dalen. Niet alleen die van gebruikte elektrische autos, maar ook van nieuwe. In het geval van nieuwe elektrische autos komt dat door een toename van de concurrentie en door het feit dat de kostprijzen voor de fabrikanten gedaald zijn. Wat betreft de gebruikte elektrische autos: het aanbod daarvan is de laatste jaren al flink toegenomen en dat zal de komende tijd nog eens met rasse schreden toenemen. Er komen de komende tijd bijzonder veel occasions op de markt, doordat de meeste leasecontracten aflopen van de meer dan 60.000 elektrische autos die er in 2019 zijn geregistreerd. Dat betekent dat er het komende jaar een veel te groot aanbod aan gebruikte elektrische autos komt. Door de marktwerking en het feit dat nieuwe elektrische autos ook steeds voordeliger worden – zal de prijs van tweedehands elektrische auto’s nog verder n sneller dalen.
Een kleine hick-up
Iets wat de verkoop van elektrische autos in Nederland zou kunnen afremmen, is het feit dat er een einde komt aan de vrijstelling voor de wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting, MRB). De korting voor elektrische autos zou volgend jaar al worden afgebouwd en vanaf 2026 zelfs helemaal verdwijnen. Omdat elektrische autos vanwege hun accu relatief zwaar zijn, kan dat een flinke kostenpost betekenen.
Gelukkig heeft het kabinet besloten om daar rekening mee te houden. In de Voorjaarsnota 2024, waarin het kabinet ook het einde van de SEPP-subsidie voor elektrische occasions aankondigde, staat dat het demissionaire kabinet voornemens is om een gewichtscorrectie voor elektrische autos toe te passen. Deze bedraagt 40 procent in 2026, 2027 en 2028. In 2029 zal de korting 35 procent bedragen en in 2030 wordt dat 30 procent.
Nu, of volgend jaar een gebruikte elektrische auto kopen?
Kopers van een gebruikte elektrische auto die nog van de subsidie willen profiteren, moeten snel zijn. Deze is er sowieso alleen nog dit jaar, maar het subsidiepotje is waarschijnlijk in de loop van het jaar al leeg. Er is van de 29 miljoen die dit jaar beschikbaar is, nu al ruim 14 miljoen euro uitgekeerd en het is pas april. In de wetenschap dat de subsidie ophoudt, zullen kopers niet te lang willen wachten. Maar het kan ook verstandig zijn om tot het moment te wachten dat het subsidiepotje nog niet leeg is, en te profiteren van het stijgende aanbod en de stijgende prijzen.
Wie volgend jaar pas voldoende heeft gespaard om een gebruikte elektrische auto te kunnen kopen: niet getreurd, goede kans dat de prijzen nog verder dalen. Omdat de aanschafprijs van elektrische autos in hoge mate bepalend is voor het totale kostenplaatje, wordt elektrisch rijden de komende jaren waarschijnlijk ook voor particulieren erg aantrekkelijk. En waarschijnlijk zelfs voordeliger dan ooit. Voor de mensen die de voorkeur voor een nieuwe elektrische auto hebben: de subsidie voor nieuwe elektrische auto’s blijft in 2025 gehandhaafd op een bedrag van 2.950.