De Cupra Raval is alweer het achtste model in het achtjarig bestaan van het Spaanse merk. En zo zet Cupra zijn indrukwekkende opmars voort met de aankondiging van de nieuwe Raval, een compacte volledig elektrische hatchback die in 2026 op de markt komt. Het model werd tijdens de IAA Mobility in München voor het eerst in bijna-productierijpe vorm getoond en is net als de VW ID.Polo en Skoda Epiq een van de modellen die de start van een nieuwe fase binnen de Volkswagen Groep markeert.
Compact formaat, én uitgesproken sportief
De Raval is met zijn lengte van iets meer dan vier meter en een wielbasis van 2,60 meter een duidelijk compacte hatchback. Toch wil Cupra voorkomen dat het model wordt gezien als een simpele instapper. Het merk kiest bewust voor een sportieve positionering, waarbij rijbeleving centraal staat. Zo krijgt de Raval standaard een 15 mm verlaagd onderstel, progressive steering en ESC Sport. Daarmee onderscheidt Cupra zich van de meer conventionele Volkswagen- en Skoda-varianten die op dezelfde technische basis worden ontwikkeld.
VZ-topversie Cupra Raval krijgt 223 pk
Voor liefhebbers van prestaties komt Cupra met de Raval VZ. Deze versie levert 166 kW (223 pk) en is voorzien van elementen die doorgaans zijn voorbehouden aan grotere modellen. Denk aan CUPBucket-stoelen, adaptieve demping (DCC Sport) en een ESC OFF-modus voor maximale controle. Met 19-inch wielen, brede 235 mm-banden en een elektronisch sperdifferentieel (VAQ) wordt de Raval VZ gepositioneerd als een volwaardige elektrische hot hatch.
Maar ook prima voor dagelijks gebruik
Ondanks de nadruk op sportiviteit blijft de Raval een auto die geschikt is voor alledaags gebruik. Cupra brengt het model op de markt met twee accugroottes, hoewel de exacte capaciteit nog niet bekend is. Cupra geeft de Raval ook rijhulpsystemen die vaak pas in hogere segmenten beschikbaar zijn, zoals Travel Assist met verkeersbordherkenning, een 360° Area View-camera en Intelligent Park Assist.
Productie Cupra Raval volgend jaar van start in Spanje
De Raval wordt gebouwd in Martorell in Spanje, waar ook de toekomstige Volkswagen ID. Polo en de Skoda Epiq van dezelfde platformfamilie van de band gaat rollen. Met deze productiekeuze benadrukt de Volkswagen Groep de ambitie om Spanje uit te bouwen tot een belangrijk centrum voor elektrische mobiliteit in Europa. Voor Cupra betekent dit bovendien dat de productie dicht bij de roots van het Spaanse merk blijft.
Felle concurrentie in het sportieve compacte segment
De Cupra Raval komt terecht in een felbevochten markt. Van concurrenten als de Alfa Romeo Junior, Lancia Ypsilon en de Peugeot e-208 zijn onlangs ook vergelijkbare sportieve versies geïntroduceerd. Daarnaast is er natuurlijk nog en de elektrische MINI en laten we ook niet de GTI-versie van de VW ID.Polo niet uit het oog verliezen. Ook deze modellen zetten in op bereikbaarheid, dynamiek, sportiviteit en design.
Strategische rol binnen Cupra
De komst van de Cupra – het achtste model van het Spaanse merk – bewijst Cupra dat meer is dan een sublabel van Seat: het is een merk met een eigen koers en identiteit. De Raval moet het portfolio verder afronden en Cupra stevig verankeren binnen het compacte EV-segment. Daarnaast zal Cupra op de IAA nóg een model aankondigen: de Tindaya. Daarover later meer.