Het Chinese automerk BYD haalt in 2026 zijn luxelabel Yangwang naar Europa. Dat maakte Stella Li, vicepresident van BYD, op 21 juli 2025 bekend in een interview met Autocar. Yangwang werd in 2023 in China gelanceerd en richt zich op het ultraluxe segment elektrische auto’s, boven de huidige BYD- en Denza-modellen. In China beginnen de prijzen rond de €130.000.
Vooralsnog 3 modellen
Yangwang debuteerde met de U8, een SUV van 5,3 meter lang met vier onafhankelijke elektromotoren en ruim 1.000 pk. Het elektrische platform stuurt elk wiel afzonderlijk aan, wat manoeuvres mogelijk maakt zoals een ‘tank turn’ – draaien op de plaats. De Blade-accu van de nieuwste generatie gebruikt LFP-cellen, werkt op 800 volt en kan laden met meer dan 300 kW, mits de snellader dat ondersteunt. De U8 is alleen met een range-extender verkrijgbaar, een 2,0-liter benzinemotor die als generator fungeert om de vrij beperkte capaciteit van de accu aan te vullen.
In 2024 volgde de U9, een volledig elektrische supercoupé met viermotorige aandrijving, circa 1.300 pk en een 80 kWh Blade-accu. Dankzij de 800V-architectuur kan de U9 tot 500 kW DC-laden; van 30 naar 80 procent duurt ongeveer tien minuten. De acceleratie van 0 naar 100 km/u gaat in slechts 2,36 seconden. De DiSus-X actieve ophanging kan de auto zelfs korte sprongen laten maken. Voor circuitgebruik is er de U9 Track Edition, met rond 3.000 pk en een aerodynamisch pakket.
De nieuwste aanwinst is de U7, een full-size elektrische sedan die naast een PHEV ook als BEV wordt geleverd. Deze versie heeft een accupakket van circa 135 kWh LFP, goed voor 720–800 km (CLTC). Twee elektromotoren zorgen voor een sprint naar 100 km/u in 2,9 seconden. Technisch valt de U7 op door het DiSus-Z-onderstel en LiDAR-sensoren voor geavanceerde rijhulpsystemen.
Model | Type | Aandrijving | Accu | Prestaties en bijzonderheden |
U9 | BEV supercoupé | 4 motoren (e⁴-platform) | 80 kWh LFP, 800 V | 0–100 km/u in 2,36 s, tot 500 kW laden, DiSus-X |
U7 | BEV sedan | Dual-motor (e⁴) | 135 kWh LFP | 0–100 km/u in 2,9 s, 720–800 km bereik |
U8 | SUV met RE | 4 motoren + range-extender | 49 kWh LFP | 180 km elektrisch, 1.000 km totaal, off-roadfuncties |
U8 alleen als range-extender
Er is geen volledig elektrische uitvoering van de U8 aangekondigd. BYD kiest bewust voor een combinatie van een grote accu en een range-extender om het model geschikt te maken voor lange afstanden en off-roadgebruik. In gebieden waar laadinfrastructuur schaars is, kan de benzinemotor als generator de accu bijladen. De SUV biedt daarnaast functies als drijfvermogen op water, ‘tank turn’ en V2L-stroomvoorziening voor externe apparaten.
Welke uitdagingen zijn er voor Yangwang?
De introductie van Yangwang in Europa brengt uiteraard de nodige uitdagingen met zich mee: strenge typegoedkeuringen, crashtests en software-eisen. In het hogere segment weegt merkbeleving zwaar; consumenten zijn vaak trouw aan gevestigde Europese luxe EV-merken zoals Bentley, Mercedes-Maybach en Range Rover.
De 800V-techniek is natuurlijk fraai, maar die biedt alleen voordeel bij snelladers van 300 kW of meer. Hoewel het Europese laadnetwerk groeit, ook met dit soort laders, blijft het aantal van dit type laders nog beperkt. Met name in Oost- en Zuid-Europa zijn deze schaars. Dat maakt de daadwerkelijke laadtijden in de praktijk sterk afhankelijk van waar je laadt.
Ook de vierwielaandrijving met vectorcontrole, geavanceerde rijhulpsystemen en vierwielbesturing zijn indrukwekkend, maar ook die zijn bij de Europese concurrenten te vinden. Het onderscheid zit hem misschien vooral in BYD’s verticale integratie: de productie van accu’s, motoren, chips en software gebeurt volledig in eigen huis. Dat verkort de ontwikkeltijd en maakt een snelle marktintroductie mogelijk, inclusief een rijke standaarduitrusting in combinatie met een zeer concurrerende prijs.
Yangwang als vlaggenschip
Zelfs als de verkoopvolumes laag blijven, kan Yangwang fungeren als technologisch vlaggenschip voor BYD. Het laat zien waartoe het merk in staat is en kan het imago van alle elektrische modellen versterken. Een vergelijkbare situatie zien we bij Lexus, dat in de jaren negentig Toyota’s reputatie naar een hoger plan tilde.