Heb je een elektrische auto? Dan weet je natuurlijk al dat thuis laden in bijna alle gevallen goedkoper is dan laden bij een openbare laadpaal. Maar wist je dat het nóg voordeliger kan? Met een dynamisch energiecontract kun je slim gebruikmaken van het goedkoopste laadmoment. We leggen uit hoe dynamisch laden werkt.
Wat is een dynamisch energiecontract?
De meeste mensen kennen een energiecontract met een vaste prijs per kWh, vaak voor één of meerdere jaren vastgezet. Dat zijn de energiecontracten met vaste of variabele tarieven. Er is ook een relatief nieuwe vorm van energiecontracten, namelijk het dynamische energiecontract. Dat werkt zo:
- De prijs van stroom verandert ieder uur.
- Je weet één dag van tevoren precies wat de prijzen per uur zijn.
- De prijs hangt af van de energiemarkt: als er veel wind- of zonne-energie is, daalt de prijs. Soms is stroom zelfs gratis en bij negatieve prijzen krijg je geld toe om te laden.
Met zo’n contract loont het dus om de juiste momenten te kiezen om stroom te gebruiken, omdat je op het ene moment goedkoper uit bent dan op het andere moment.
Toe aan een nieuw energiecontract? Vergelijk dan de mogelijkheden om te onderzoeken of een dynamisch energiecontract voor jou interessant is!
Zo werkt slim laden
Je kunt slim laden op twee manieren:
- Door de prijzen zelf in de gaten te houden
- Via een app van je energieleverancier zie je de uurtarieven.
- Je start het laden zelf op de goedkoopste momenten.
- Slimme hulpmiddelen te gebruiken
- Een slimme laadpaal of laadapp bepaalt zelf het beste laadmoment.
- Het systeem pauzeert of start het laden op basis van de laagste prijs.
- Jij hoeft er niet steeds op te letten.
Een praktijkvoorbeeld
Je moet de volgende ochtend om 08.00 uur weg en je accu is nog maar halfvol. Je slimme laadpaal ziet dat de stroom rond 03:00 uur het goedkoopst is. Er is dan nog voldoende tijd om te laden tot 80%. In plaats van meteen te laden, wacht het systeem tot dat moment en vult dan je accu. Resultaat: je auto is op tijd vol én je betaalt minder.
Tip: niet altijd tot 100% opladen
Veel mensen denken dat de accu altijd helemaal vol moet. Dat hoeft natuurlijk niet als je de volgende dag niet veel kilometers hoeft te maken. Op die manier kun je nog efficiënter laden. Tips:
- Laad alleen wat je nodig hebt voor je rit.
- 80% is vaak genoeg voor dagelijks gebruik.
- Dit is ook beter voor de levensduur van je batterij.
Moet je een lange rit maken? Dan kun je natuurlijk wel gewoon tot 100% opladen.
Risico’s en nadelen
Slim laden klinkt natuurlijk ideaal, maar er zijn ook dingen om rekening mee te houden:
- Prijs van stroom kan ook hoog zijn: laad je toevallig op een duur moment, dan betaal je soms méér dan met een vast tarief. Het voordeel hangt dus ook af van je gedrag.
- Extra apparatuur kost geld: een slimme laadpaal kost al snel meer dan duizend euro en sommige apps of functies kosten een paar euro per maand. Je moet dus afwegen of je besparing dat waard is.
- Plannen is soms lastig: niet iedereen kan wachten tot ’s nachts of midden op de dag. Als je onverwacht weg moet, moet je gewoon laden, ook al is de prijs hoog.
- Onzekerheid: dynamische prijzen zijn niet altijd voorspelbaar. Je weet ze wel 24 uur van tevoren, maar omstandigheden kunnen snel veranderen.
- Slimme meter nodig: je hebt meestal een slimme meter nodig, omdat de leverancier je verbruik per uur moet kunnen uitlezen.
Vehicle-to-grid (V2G)
Steeds meer elektrische auto’s en laadpalen ondersteunen vehicle-to-grid (V2G). Daarbij kan je auto niet alleen opladen, maar ook stroom terugleveren aan je huis of het energienet. Zo wordt je auto een soort batterij op wielen. Vooral in combinatie met een dynamisch energiecontract is dit interessant: je kunt laden wanneer stroom goedkoop is en terugleveren als de prijs hoog staat. Dat levert niet alleen extra besparing op, maar helpt ook om het te houden.
Laden met je zonnepanelen
Heb je zonnepanelen? Dan kun je nog goedkoper laden door gebruik te maken van je eigen opgewekte stroom.
- Overdag wek je vaak meer stroom op dan je direct verbruikt.
- In plaats van die stroom terug te leveren aan het net (waarvoor de vergoeding steeds lager wordt), kun je hem direct gebruiken om je auto te laden.
- Met een slimme laadpaal kun je instellen dat je auto vooral laadt als er voldoende zonne-energie beschikbaar is.
Kanttekeningen
- Je auto moet thuis staan op de momenten dat je panelen veel opwekken (vaak midden op de dag).
- In de winter wek je minder zonne-energie op. Dan is laden via dynamische tarieven ’s nachts vaak voordeliger.
Conclusie
Met een dynamisch energiecontract kun je vaak goedkoper je elektrische auto opladen, vooral als je slimme laadapparatuur of zonnepanelen gebruikt. Maar houd er rekening mee dat het niet altijd voordeliger is: laad je op een duur moment, dan betaal je soms meer dan bij een vast contract. Slim laden is dus vooral interessant als je bereid bent een beetje te plannen of slimme hulpmiddelen inzet.