Vanaf 2026 levert Ford de E-Transit Custom ook met vierwielaandrijving. Niet met een mechanisch systeem, zoals bij verbrandingsmotoren, maar via een tweede elektromotor op de vooras. Daarmee wordt de populaire elektrische bestelauto breder inzetbaar, zonder dat het platform, de accu of de laadinfrastructuur verandert. Voor veel ondernemers en zzp’ers betekent dat: gewoon dezelfde bestelbus, maar met meer power en grip.
Eenvoudige oplossing: gewoon een tweede elektromotor
De vierwielaandrijving in de E-Transit Custom werkt volledig elektrisch. Ford heeft geen mechanische tussenbak of sperdifferentieel nodig, maar plaatst simpelweg een tweede motor op de vooras. Dat is natuurlijk het voordeel van een modulair elektrisch platform. Die tweede motor werkt samen met de bestaande achterasmotor, aangestuurd via software die het koppel verdeelt op basis van grip, snelheid en belading.
Voor de gebruiker verandert er niets aan het laadvolume, de wielbasis of de accugrootte. Ook opbouwvarianten zoals de chassis-cabine blijven gewoon leverbaar. Alles blijft zoals het is – behalve dan dat je voortaan op vier wielen aandrijft.
Voor wie is de E-Transit Custom AWD interessant?
De meerwaarde van AWD zit in specifieke toepassingen waar grip of stabiliteit belangrijk zijn:
- Wegenbouwers en installateurs in buitengebieden
- Bezorgdiensten die ook bij gladheid moeten blijven rijden
- Campers of servicewagens die op oneffen terrein uit de voeten moeten kunnen
Ford benadrukt dat het hier niet gaat om terreinrijden. Maar wie ooit met een beladen bestelwagen op nat gras, modder of een helling heeft gestaan, weet hoe groot het verschil kan zijn. De AWD-versie maakt net dat beetje extra inzet mogelijk, zonder overstap naar een groter voertuig.
Laden en actieradius Ford E-Transit Custom AWD
De tweede elektromotor heeft geen gevolgen voor het laadsysteem. Ford gebruikt dezelfde accupakketten, laadtijden en laadpoorten als bij de bestaande achterwielaangedreven E-Transit Custom. Dat betekent:
- Geen nieuwe laadpassen of stekkers
- Geen andere laadstrategieën of investeringen
- Zelfde compatibiliteit met thuislaadpunten en snelladers
Het energieverbruik zal bij intensief AWD-gebruik iets toenemen, zeker in heuvelachtig terrein of bij hogere belasting. Maar voor dagelijks gebruik blijft het verschil beperkt.
Hoe verhoudt hij de Ford E-Transit Custom AWD zich tot de concurrentie?
In dit segment van elektrische ééntons bestellers is Ford voorlopig de enige met een volwaardige AWD-oplossing. Alleen de Maxus eDeliver 7 AWD komt in de buurt qua formaat en prijsstelling. De Volkswagen ID. Buzz Cargo biedt ook vierwielaandrijving, maar richt zich meer op lifestyle-gebruikers en designbewuste bedrijven.
De nieuwe Transporter van Volkswagen, technisch nauw verwant aan de Transit Custom, is een potentiële toekomstige concurrent. Maar op dit moment biedt alleen Ford een AWD‑optie in deze klasse die zó breed inzetbaar is.
Trail-uitvoering: opnieuw van de partij
Op dit moment is de Trail-uitvoering van de Transit Custom niet leverbaar, al duikt hij nog wel op in sommige marketingbeelden op de website van Ford. In het verleden was deze versie geliefd onder ondernemers die nét iets meer robuustheid zochten: extra bodemvrijheid, zwarte accenten en – bij RWD – een mechanisch sper op de achteras.
Ford heeft in het persbericht bevestigd dat de Trail-uitvoering zal terugkeren bij de introductie van de AWD-variant. Of daar ook nieuwe functionaliteiten bijkomen – zoals afdaalhulpen of terreinrijmodi – is nog niet bekend. Maar gezien de beoogde inzet, lijkt dat een logische stap. Belangrijk om te vermelden: de AWD is sowieso niet bedoeld voor zwaar terreinwerk, maar voor betere inzetbaarheid op onverharde of gladde ondergrond.
Volgend voorjaar te bestellen
De AWD-uitvoering van de E-Transit Custom wordt in het voorjaar van 2026 op de markt gebracht. Tegelijk verschijnt ook de vierwielaangedreven E-Tourneo Custom, de personenuitvoering op hetzelfde platform. Ford zal in aanloop naar de lancering meer details geven over vermogens, opties en prijzen.
Â