De afgelopen maanden heeft de Zweedse politie het gebruik van elektrische auto’s getest. Die test is naar tevredenheid verlopen. Om die reden is dan ook besloten om de test voort te zetten en verder uit te breiden. De komende tijd moet worden besteed aan het uit de weg ruimen van enkele minpuntjes.
Geen achtervolging
De test met de elektrische auto’s door de Zweedse politie moet wel in perspectief geplaatst worden. Zo werden de voertuigen alleen ingezet als zogenaamde unmarked car. De politieauto met de sirenes en andere kenmerken zoals de burger die kent werd niet elektrisch gemaakt. Dit was ook terug te zien in de soorten opdrachten waarvoor de auto’s werden ingezet. Zij werden alleen gebruikt voor personenvervoer over kleine afstanden binnen steden.
Volledig elektrisch
De tests werden uitgevoerd met negen elektrische auto’s. De reden waarom alleen kleine afstanden werden gereden is de actieradius. Dit is dan ook het belangrijkste punt van aandacht volgens een politiecommandant. De beperkte afstand was ook de reden waarom de voertuigen niet als patrouilleauto werden ingezet. Wanneer dit wel zou moeten, dan is een grotere actieradius wel noodzakelijk. Toch was de Zweedse politie tevreden over de test. De komende tijd zal hij dan ook worden voortgezet. Daarbij wordt het aantal elektrische voertuigen uitgebreid. De Zweedse politie heeft 1.900 unmarked cars in bezit. In 2030 moeten deze allemaal vervangen zijn.
Patrouilleauto
Recentelijk werd een elektrisch voertuig gepresenteerd dat wel aan de eisen van een politieauto kan voldoen. De auto werd door Ford gepresenteerd. Dit voertuig moet wel in staat zijn om taken van de politie, zoals achtervolgingen, uit te voeren. Het is echter voorlopig zo dat deze auto alleen in New York en Los Angeles in de Verenigde Staten beschikbaar. In de toekomst wil Ford echter wel dat de elektrische politieauto wereldwijd voor de korpsen beschikbaar wordt. Dit zal echter enige tijd in beslag nemen.