Het opladen van elektrische auto’s is nog altijd volop in ontwikkeling. Momenteel is het zo dat er aan vaste laadpunten wordt geladen en dat dit gedaan moet worden met de stroom die op dat moment beschikbaar is. Als het aan experts ligt gaat dit veranderen. In Groningen wordt daarom geëxperimenteerd met het slimmer opladen van elektrische voertuigen.
Opslag van zonnestroom
Een belangrijke spil in het onderzoek is de Groningse energiecoöperatie Grunneger Power. Deze maatschappij is veel bezig met de ontwikkeling van zonne-energie. Zo krijgt het een zonneweide in de provincie en heeft het ook het beheer over verschillende oplaadpunten in Groningen. Dit maakt het aantrekkelijk voor het bedrijf om deel te nemen aan de tests met het opslaan van zonne-energie in auto’s. Zo combineert het de opwekking van de stroom met het gebruik van de stroom in één proces.
Alleen op de juiste momenten
De tests houden in dat de stroom alleen geladen wordt op momenten dat er voldoende groene stroom uit zonne-energie beschikbaar is. Bij een overschot van zonnestroom krijgen de gebruikers van de elektrische auto’s een seintje. Daardoor krijgen de batterijen van de auto’s ook een nieuwe functie, namelijk de opslag van de overschotten aan duurzame stroom. Hiervoor ontwikkeld de Hanzehogeschool een speciale techniek. De auto’s moeten zowel in de provincie Groningen als op Ameland gaan rijden en opladen.
Samenwerkingsverband
Omdat het plan flink uitgebreid is werken naast Grunneger Power en de Hanzehogeschool ook nog een aantal andere partijen mee aan het onderzoek en de tests. Aan het project, dat Solar Miles heet, werken ook Energy Expo, Enexis en de Amelander Energie Coöperatie mee. Uiteindelijk is het doel dat de auto’s slimmer opgeladen worden. In de huidige situatie is dit verre van altijd het geval. Daardoor wordt niet altijd het volledige potentieel van duurzaamheid bereikt. Met deze tests moet daar een stap in worden gezet.