NEVS, National Electric Vehicle Sweden, heeft de nieuwe Saab 9-3 eindelijk in productie genomen. De eerste exemplaren zijn inmiddels van de band gerold in de Chinese fabriek van het bedrijf. Hoewel de auto zeer grote gelijkenissen met de oude 9-3 vertoont, is er wel sprake van een flink aantal veranderingen in het voertuig.
Naam van de auto
De naam van het model zal ongewijzigd blijven. Daardoor heet het voertuig voortaan de NEVS 9-3. De volledig elektrische auto van de Zweedse firma is er in grote mate gekomen door Chinese steun. De fabriek staat dan ook in Tianjin. Daar zullen vooralsnog alle modellen worden geproduceerd. Op dit moment kunnen dat er zo’n 50.000 zijn, maar dit kan worden opgevoerd tot 220.000. Dit hangt deels af van het verkoopsucces.
Weinig bekendgemaakt
Hoewel de eerst NEVS 9-3 daadwerkelijk ook is gepresenteerd, is er verder nog weinig bekend over de auto. Slechts een aantal nieuwigheden zijn openbaar gemaakt. Zo zijn de filters van het voertuig voor frisse lucht sterker dan ooit. Dit noemt de fabrikant het Always Clean Air Cabin, of ACAC, systeem. De actieradius zal zo’n 300 kilometer zijn en de topsnelheid 140 kilometer per uur. De auto zit ook boordevol software die van afstand kan worden geüpdatet. Dit betekent dus dat de NEVS altijd voldoet aan de laatste eisen en mogelijkheden die de fabrikant er aan stelt, zonder dat de berijder er iets aan hoeft te doen.
Gegarandeerd succes
De NEVS 9-3 lijkt een gegarandeerd succes te worden. In de afgelopen periode verschenen er voortdurend berichten vanuit China dat de auto was in grote aantallen werd besteld door bedrijven. Het Chinese bedrijf Volinco wilde er bijvoorbeeld 20.000 afnemen en ook de carsharingservice Panda New Energy liet in 2015 al weten op termijn 150.000 9-3-auto’s in de vloot te willen hebben. Tot slot liet ook een andere autodeeldienst, Didi, weten de auto te overwegen. Didi is de grotste carsharingservice van het land.