Jaguar Land Rover heeft nu voornamelijk auto’s met verbrandingsmotoren in het programma, deels aangevuld met een hybride variant. De vraag naar auto’s met dieselauto’s neemt de laatste tijd af. Daardoor staat de verkoop van met name de SUV’s van Land Rover en Range Rover onder druk. Maar Jaguar Land Rover (JLR) heeft nog meer uitdagingen. De Brexit is voor de Britse autofabrikant een kwestie die tot fikse problemen kan leiden.
JLR wil toonaangevende producent van geëlektrificeerde auto’s worden
Daarom besloot JLR – dat onderdeel van de Indiase Tata Group is – vooral te investeren in volume- in plaats van nicheproducten. Om die reden is de ontwikkeling van de E-Type Zero – hoe onwaarschijnlijk mooi deze auto ook is – een paar maanden geleden stopgezet. JLR gaat wel volop aan de slag met de broodnodige elektrificatie van Jaguar en Land Rover. Dit blijkt uit een interview van het Britse magazine Autocar. Hierin wordt vermeld dat Jaguar Land Rover (JLR) zich wil positioneren als toonaangevende producent van geëlektrificeerde auto’s. Dit betreft zowel (plug-in) hybride modellen als volledig elektrische auto’s. Dit zal niet alleen noodzakelijk zijn voor de concurrentiepositie maar ook om te voldoen aan de Europese emissiewetgeving. Zo niet, dan staat JLR niet alleen een nog verder dalende verkoop maar ook nog een forse boete te wachten.
Jaguar I-Pace blijft in productie
De verkopen van de twee jaar geleden gelanceerde elektrische Jaguar I-Pace – tot nu toe de enige elektrische auto van de Britse groep – stellen JLR redelijk tevreden. Maar het verkoopvolume daarvan is niet voldoende om de gemiddelde CO2-uitstoot van JLR’s wagenpark aan de emissiewetgeving te laten voldoen. Maar het is moeilijk om zo snel nog een model als de Jaguar I-Pace te bouwen. Deze staat namelijk op een platform van het Oostenrijkse Magna Steyr en dat biedt geen onbeperkte mogelijkheden. Daarom kijkt JLR naar andere mogelijkheden voor de elektrificatie van het leveringsprogramma. Maar voorlopig blijft de Jaguar I-Pace nog gewoon in productie en blijft de life-cycle daarvan ook ongewijzigd.
Grote investering in nieuwe modulaire architectuur
JLR gaat de productiefaciliteiten in het Engelse Castle Bromwich en Solihull ombouwen en geschikt maken voor het bouwen van elektrische auto’s. Ook gaat JLR ongeveer een miljard euro investeren in de ontwikkeling van een nieuwe, modulaire architectuur, het zogenaamde Modular Longitudinal Architecture (MLA) platform. Hierop kan JLR niet alleen BEV’s maar ook PHEV’s en ICE’s bouwen. Hiermee wil JLR op korte termijn drie volledig nieuwe elektrische auto’s op de markt brengen, schrijft Autocar.
Elektrische Jaguar XJ, Road Rover en J-Pace
Een tijd geleden bevestigde JPR al dat de volgende generatie Jaguar XJ-sedans alleen nog met een elektrische aandrijving zouden worden geleverd. Dat is volgens Autocar een van de drie nieuwe elektrische modellen van JLR. Verder komt er de “Road Rover”, een cross-over zonder off-road capaciteiten. Jaguar krijgt een nieuw vlaggenschip in de vorm van de elektrische J-Pace. Dit wordt een grote, luxe SUV die moet concurreren met modellen als de Audi Q7, Porsche Cayenne en BMX X7.